Sabtu, 28 Julai 2012

SOLAT TIDAK MENUTUP KEPALA

Fatwa Syeikh Ibnu Baz rahimahullah

حكم كشف الرأس في الصلاة س : إمام يصلي بالناس وليس على رأسه غطاء فما الحكم في هذا ؟

Soalan: Seorang imam bersolat sebagai imam tanpa menutup kepalanya apakah hukumnya?

ج : لا حرج في ذلك ؛ لأن الرأس ليس من العورة ، وإنما الواجب أن يصلي بالإزار والرداء؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم : « لا يصلي أحدكم في الثوب الواحد ليس على عاتقه منه شيء » (1) لكن إذا أخذ زينته واستكمل لباسه كان ذلك أفضل؛ لقول الله جل وعلا : { يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ } (2) أما إن كان في بلاد ليس من عادتهم تغطية الرأس فلا بأس عليه في كشفه .

__________

(1) صحيح البخاري الصلاة (353),صحيح مسلم الصلاة (516),سنن النسائي القبلة (769),سنن أبو داود الصلاة (626),مسند أحمد بن حنبل (2/464),سنن الدارمي الصلاة (1371).

(2) سورة الأعراف الآية 31



Jawapan: Tidak ada masalah padanya, kerana kepala (lelaki) bukan aurat, adapun yang wajib dia bersolat dengan memakai rida' (pakaian yang menutup bahagian atas badan) dan izar (pakaian yg menutup bahagian bawah badan) berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w:

لا يصلي أحدكم في الثوب الواحد ليس على عاتقه منه شيء

Maksudnya: "Janganlah kamu bersolat dalam sehelai pakaian sahaja yang tidak menutup bahunya".[al-Bukhari & Muslim].

Tetapi jika dia memakai perhiasan yang lengkap dan menyempurnakan pakaiannya maka itu lebih afdal kerana Allah berfirman:

يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ

Maksudnya: "Wahai Anak-anak Adam pakailah perhiasan kamu di setiap masjid (ketika hendak solat)". [al-A'raf: 31].

Adapun jika di negerinya tidak menjadi adat menutup kepala maka tiada masalah untuk dia membuka kepalanya.

[Majmuk Fatawa Ibn Baz, jil 10 m.s 405 & 406]


Fatwa Lanjah Daimah Arab Saudi

السؤال الأول من الفتوى رقم ( 9422 ) س1 :

ما حكم الذي يصلي مكشوف الرأس دائما ، ويقول : إن لبس القلنسوة ليس بسنة ؟ لعدم ورود أي حديث في هذا الشأن ؟ وعلى هذا فإن جماعة نشأت في بلدي ( موريس ) تدعي أن لبس القلنسوة للمصلي أو لغيره ليس بسنة ، بل إنهم يحتقرون القلنسوة بتسميتها : قطعة قماش
 

Soalan: Apakah hukum lelaki yang bersolat sentiasa dalam keadaan kepalanya tidak bertutup dan dia berkata: Memakai kopiah itu bukan sunnah kerana tiada tsabit padanya hadis? di atas kepercayaan ini munculnya sekumpulan orang di negeri saya (Moris) yang mendakwa memakai kopiah semasa solat dan diluarnya bukan sunnah bahkan mereka mengejeknya dengan menamakannya: potongan kain.


ج1 : أولا : اللباس من العادات لا من العبادات ، والأمر فيه واسع ، فلا يمنع منه بالنسبة للرجال إلا ما منعه الشرع ؛ كلبس الحرير للرجال والشفاف الذي يشف عن عورتهم ، والضيق الذي يحدد العورة ، وما فيه تشبه بالنساء أو الكفار فيما يخصهم . ثانيا : رأس الرجل ليس بعورة ولا يسن له ستره ، لا في الصلاة ولا في غيرها ، وله أن يلبس عمامة أو قلنسوة ، وله أن يكشف رأسه في الصلاة وغيرها ، وليس لأحد أن يعيب على آخر ولا يحقره في شيء من ذلك . وبالله التوفيق ، وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم .

اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء

عضو ... نائب الرئيس ... الرئيس عبد الله بن غديان ... عبد الرزاق عفيفي ... عبد العزيز بن عبد الله بن باز


Jawapan:

Pertama: Pakaian adalah termasuk urusan adat bukan ibadat, dan urusan berkenaannya luas, maka tidak dilarang kepada seorang lelaki daripada memakai sesuatu pakaian kecuali yang dilarang padanya oleh Syarak; seumpama memakai sutera bagi lelaki, pakaian yang jarang menampakkan aurat, yang ketat menampakkan bentuk aurat mereka, dan yang menyerupai pakaian wanita atau kaum kafir yang menjadi kekhususan untuk mereka.

Kedua: Kepala lelaki bukan aurat dan tidak disunatkan baginya untuk menutupnya sama semasa solat atau diluarnya dan harus baginya memakai kopiah atau serban dan boleh juga baginya untuk membuka kepalanya di dalam solat dan luarnya dan tidak boleh bagi sesiapa pun untuk mencela pihak yang lain dan mengutuk mana-mana perbuatan yang dilakukannya

Wa billahi al-Taufiq, wa Sallallahu 'ala Nabiyyina Muhammad wa Alihi Wa Sahbihi wa Sallam.

Lajnah Tetap untuk Kajian Ilmiah dan Fatwa Arab Saudi
Abdullah bin Abdul Aziz bin Baz - Ketua
Abdul Razak Afifi- Timb Ketua
Abdullah bin Ghudyan-Anggota

[Himpunan Fatwa Lajnah Daimah lil Buhus wal Ifta Arab Saudi, jil 24 m.s 45, fatwa no. 9422]

𝗣𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗳𝗮𝘀𝗶𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗲𝗺𝗮𝗿𝗶 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶𝗻 𝘄𝘂𝗷𝘂𝗱 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗵𝗮𝗺𝗽𝗶𝗿 𝘀𝗲𝘁𝗶𝗮𝗽 𝘇𝗮𝗺𝗮𝗻

Tulisan: Su Han Wen Shu Sumber: Facebook   𝗣𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗳𝗮𝘀𝗶𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗲𝗺𝗮𝗿𝗶 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶𝗻 ...