Oleh: Syeikh Abdullah bin Abdul Aziz Ibn Baz rahimahullah
Diterjemahkan oleh: Mohd Safwan bin Mohd Rusydi
الحمد لله، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وعلى آله
وأصحابه ومن اهتدى بهداه. أما بعد:
Ketahuilah wahai umat Islam, bahawa Allah Subhanahu wa
Ta’ala mewajibkan ke atas seluruh hambanya masuk ke dalam agama Islam,
berpegang teguh dengannya dan memperingatkan dari apa-apa yang menyelisihinya,
dan mengutus NabiNya iaitu Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam untuk
berdakwah kepada agama Islam. Allah Azza wa Jalla mengkhabarkan sesiapa yang
mengikutinya maka dia telah mendapat hidayah (petunjuk), dan sesiapa yang menjauhinya maka dia telah sesat.
Allah memperingatkan melalui ayat-ayatNya yang banyak berkenaan sebab-sebab
berlakunya riddah (kemurtadan) dan seluruh jenis-jenis kesyirikan dan kekufuran.
Para ulama -semoga Allah merahmati mereka- telah
menyebutkan perkara ini di dalam bab hukum murtad bahawa umat Islam telah
murtad dari agamanya dengan sebab-sebab yang banyak dari pembatal-pembatal
(keislaman) yang menyebabkan halal darahnya, hartanya, serta menjadikannya
keluar dari agama Islam.
Dari pembatal-pembatal keislaman yang paling banyak
berlaku ada sepuluh bahagian sebagaimana yang disebutkan oleh Syeikhul Imam
Muhammad bin Abdul Wahhab dan selainnya dari kalangan ahli ilmu -semoga Allah
merahmati mereka semua- dan kami akan sebutkan untukmu berikut ini secara
ringkas supaya engkau dan selain engkau dapat mengambil peringatan darinya. Dengan
itu, diharapkan keselamatan dan kesejahteraan dapat diambil darinya serta
sedikit sebanyak menjadi jelas berkenaan apa yang akan kami sebutkan selepas
ini.
Pertama: Di antara sepuluh
pembatal-pembatal keislaman adalah Syirik di dalam ibadah. Firman Allah Ta’ala:
إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ
بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ
Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya
(dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi
sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya).” (An-Nisa`: 48)
Firman
Allah Ta’ala:
إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ
حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ
مِنْ أَنْصَارٍ
Maksudnya:
“Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka
sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka;
dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim.” (Al-Maaidah:
72)
Di
antara perbuatan syirik di dalam ibadah itu adalah berdoa kepada orang-orang
yang telah mati dan beristighatsah (memohon pertolongan) kepada mereka,
bernazar serta menyembelih untuk mereka.
Kedua: Sesiapa
yang menjadikan di antara dirinya dengan Allah itu perantara (tawassul) yang
mereka berdoa dan memohon syafa’at kepada mereka serta bertawakkal kepadanya (yakni
kepada perkara yang dijadikan sebagai perantara tersebut - pent), maka dia
menjadi kafir secara ijmak (kesepakatan ulama).
Ketiga: Sesiapa
yang tidak mengkafirkan orang-orang musyrikin atau ragu-ragu akan kekafiran
mereka atau membenarkan mazhab mereka maka dia telah kafir.
Keempat: Sesiapa
yang percaya atau yakin bahawa petunjuk selain petunjuk Nabi Shallallahu
‘alaihi wasallam lebih sempurna petunjuknya atau hukum selain hukumnya lebih
baik dari hukumnya, seperti orang-orang yang mengutamakan hukum thoghut dari
hukumnya maka dia telah kafir.
Kelima: Sesiapa
yang membenci sesuatu dari apa yang datang kepada Rasul Shallallahu ‘alaihi
wasalam (berupa syari’at - pent) walaupun dia mengamalkannya maka dia telah
kafir. Sebagaimana firman Allah Ta’ala:
ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنْزَلَ
اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ
Maksudnya:
“Berlakunya yang demikian, kerana sesungguhnya mereka tidak menyukai apa yang diturunkan
oleh Allah (mengenai ajaran tauhid dan hukum-hukum syarak yang diterangkan di dalam
Al-Quran), lalu Allah menggugurkan amal-amal mereka.” (Muhammad: 9)
Keenam: Sesiapa
yang mengolok-olok atau mengejek-ejek sesuatu dari agama Rasul Shallallahu ‘alaihi
wasallam berkenaan pahala atau dosa maka dia telah kafir. Dalilnya adalah
firman Allah Ta’ala:
قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ
كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ
Maksudnya: “Katakanlah:
"Patutkah nama Allah dan ayat-ayatNya serta RasulNya kamu memperolok-olok
dan mengejeknya?" (At-Taubah: 65)
لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ
إِيمَانِكُمْ
Maksudnya: “Janganlah
kamu berdalih (dengan alasan-alasan yang dusta), kerana sesungguhnya kamu telah
kufur sesudah kamu (melahirkan) iman...” (At-Taubah: 66)
Ketujuh: Sihir yang berupa As-Sharf dan Al-‘Athaf.(*)
Barangsiapa yang melakukannya atau redha terhadapnya maka dia telah kafir.
Dalilnya adalah firman Allah Ta’ala:
وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى
يَقُولا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ
Maksudnya: “Sedang
mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka
menasihatinya dengan berkata: Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk
menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya).”
(Al-Baqarah: 102)
(*) As-Sharf ialah bentuk
sihir yang bertujuan mengubah hasrat dan keinginan manusia, seperti memalingkan
kecintaan seorang suami kepada isterinya, dan sebaliknya. Al-‘Atahf ialah
bentuk sihir yang dapat membuat orang menjadi cenderung mencintai sesuatu
dengan cara-cara syaitan. (Pent)
Kelapan: Menolong kaum musyrikin dan membantu
dalam memerangi kaum muslimin. Dan dalilnya adalah firman Allah Ta’ala:
وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ
مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Maksudnya: “Dan
sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya
dia adalah dari golongan mereka itu. Sesungguhnya Allah tidak memberikan
petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim.” (Al-Maaidah: 51)
Kesembilan: Sesiapa yang meyakini bahawa sebahagian
manusia diberi keluasan untuk keluar dari syariat Muhammad Shallallahu ‘alaihi
wasallam maka dia telah kafir. Sebagaimana firman Allah Ta’ala:
وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإسْلامِ دِينًا
فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
Maksudnya: “Dan
sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima
daripadanya, dan dia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.
(Ali-‘Imran: 85)
Kesepuluh: Berpaling dari agama Allah, tidak mahu
belajar dan tidak mahu beramal dengannya. Dan dalilnya adalah firman Allah
Ta’ala:
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ
رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ
Maksudnya: “Dan
tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat
Tuhannya, kemudian dia berpaling daripadanya (dan tetap mengingkarinya); sesungguhnya
Kami tetap membalas.” (As-Sajadah: 22)
Tiada perbezaan pada
keseluruhan pembatal-pembatal keislaman ini di antara bergurau-senda, bersungguh-sungguh
dan takut kecuali dia membencinya. Semuanya termasuk dari sebesar-besar perkara
yang berbahaya sedangkan ia merupakan perkara yang paling banyak berlaku, maka
hendaklah bagi setiap muslim memberi peringatan serta takut ianya menimpa ke
atas dirinya. Kami berlindung dari Allah dari mendorong kemarahanNya sedang
azabnya amat pedih. Semoga selawat Allah dan salam dicurahkan ke atas
sebaik-baik makhluknya Muhammad dan ahli keluarganya serta sahabatnya. (Selesai
ucapan Syeikh rahimahullah)
Termasuk di dalam
jenis yang keempat (dari pembatal keislaman) ini adalah: Sesiapa yang
berkeyakinan bahawa sistem dan undang-undang yang dijalankan oleh manusia lebih
utama dari syariat Islam atau sama kedudukannya atau bahawasanya (dia meyakini)
tidak mengapa berhukum dengan undang-undang manusia, walaupun dia yakin bahawa
hukum Islam lebih utama atau sistem Islam tidak dapat memperbaiki cara hidup
manusia di kurun kedua puluh ini, atau (dia meyakini) bahawa hukum Islam
menyebabkan kaum muslimin berpecah-belah, atau (dia meyakini) hukum Islam akan membataskan
hubungan seseorang dengan Tuhannya tanpa memasukkannya seperti keperluan hidup
yang lain.
Termasuk juga di dalam
jenis yang keempat ini adalah: Sesiapa
yang berpandangan bahawa perlaksanaan hukum Allah pada memotong tangan pencuri,
merejam pelaku zina yang telah berkahwin tidak lagi sesuai pada zaman sekarang.
Termasuk juga yang
demikian itu setiap orang yang meyakini bahawa tidak mengapa berhukum dengan
hukum selain syariat Allah di dalam muamalat atau hudud atau selain keduanya,
walaupun dia tidak meyakini hukum buatan manusia itu lebih utama dari hukum
syariat. Ini kerana dengan perbuatan begitu (hakikatnya) dia telah mengharuskan
apa yang telah diharamkan oleh Allah secara ijma’. Sedangkan setiap orang yang
mengharuskan apa yang diharamkan oleh Allah dari apa yang telah maklum
diketahui di dalam agama secara darurat seperti zina, arak, riba’ dan hukum
selain syariat Allah maka dia telah kafir dengan kesepakatan kaum muslimin.
Kami memohon kepada
Allah agar memberi taufiq kepada kami semua dari apa yang diredhaiNya dan
memberi hidayah kepada seluruh kaum muslimin kepada jalanNya yang lurus
sedangkan Dialah Maha mendengar lagi Maha Dekat.
وصلى الله وسلم على نبينا محمد وآله وصحبه.
(Diterbitkan dengan
tajuk ini dalam Majalah Al-Buhuts Al-Islamiyah, Bil ke-7, pada bulan Rajab,
Sya’ban, Ramadhan dan Syawal, tahun 1403; Sila lihat Majmu’ Fatawa Ibnu Baz
yang dihimpunkan oleh Muhammad bin Sa’ad Asy-Syuai’ar dalam Al-Maktabah
Asy-Syamilah, 1/130-133)