Jumaat, 7 September 2018

WASILAH 'ADIYAH (ADAT KEBIASAAN) DALAM BERDAKWAH

Semua wasilah yang mendokong seorang da'i dalam menyampaikan dakwahnya dari perkara-perkara yang merupakan kebiasaan masyarakatnya sesuai tuntutan zaman. 


Tidak diragukan lagi, bahawasanya semua wasilah-wasilah ini hukumnya berkait rapat dengan tujuan yang ingin dicapai.


Sesiapa sahaja yang menggunakannya dalam perkara yang tidak halal, maka hukumnya juga sama dengan tujuan untuk apa digunakannya. Begitu juga jika dimanfaatkan untuk sesuatu yang diredhai Allah, sama ada ucapan dan perbuatan maka hukumnya adalah sama seperti tujuan yang diharapkan tersebut. Penggunaan semua sarana atau wasilah yang berupa material sangat penting dalam dakwah mengajak manusia kembali kepada Allah. 


Adapun pujian Allah bagi orang yang berdakwah dalam firmanNya:


وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ


Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!" [Surah Fussilat 33]


Ayat di atas menuntut agar mencontohi Rasulullah s.a.w dalam semua urusannya, dimana baginda s.a.w telah menyampaikan dakwahnya ke seluruh belahan timur dan barat bumi ini dari celah-celah kandungan makna yang mulia dan manhaj yang lurus, uslub yang menarik dan kesungguhan yang tidak pernah putus serta memberi contoh-contoh wasilah yang mubah (harus/boleh) dan memungkinkan. 


Maka hendaklah ke atas setiap da'i (pendakwah) ikut serta dalam program-program agama yang disebarkan melalui radio, televisyen, menulis artikel untuk surat khabar atau majalah. Ini kerana sesungguhnya semua wasilah ini akan tersebar ke seluruh pelusuk rumah-rumah dan selalu bersama menyertai setiap orang termasuklah mereka yang dalam perjalanan (musafir) mereka. 


(*) Nota penting: Acara TV dan selainnya mestilah menepati syarat-syarat yang dikehendaki syarak. Tidak sewenang-wenangnya mengikuti program-program yang ada percampuran antara halal dan haram. 


Wallahua'lam 


(Sumber: Diringkaskan dari Kitab Asas Manhaj As-Salaf fid-Da'wah ilallah, karya Fawwaz bin Hulayil bin Rabah As-Suhaimi)


https://t.me/almuwahhidunmy

𝗣𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗳𝗮𝘀𝗶𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗲𝗺𝗮𝗿𝗶 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶𝗻 𝘄𝘂𝗷𝘂𝗱 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗵𝗮𝗺𝗽𝗶𝗿 𝘀𝗲𝘁𝗶𝗮𝗽 𝘇𝗮𝗺𝗮𝗻

Tulisan: Su Han Wen Shu Sumber: Facebook   𝗣𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗳𝗮𝘀𝗶𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗲𝗺𝗮𝗿𝗶 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶𝗻 ...