Imam At-Tahawi r.h berkata:
وَتَعَالَى عَنِ الْحُدُودِ وَالْغَايَاتِ، وَالْأَرْكَانِ وَالْأَعْضَاءِ وَالْأَدَوَاتِ، لَا تَحْوِيهِ الْجِهَاتُ السِّتُّ كَسَائِرِ الْمُبْتَدَعَاتِ
"Allah Ta'ala Maha suci dari dibatasi (dengan batas-batas) dan tujuan, dan dari bahagian-bahagian, anggota-anggota dan alat-alat, dan Dia tidak dilingkungi oleh enam arah sebagaimana seluruh makhluknya." (Matan Akidah Tahawiyah)
Dalam menjelaskan ucapan Imam Tahawi ini, antara penerangan yang paling baik adalah apa yang diterangkan oleh Imam Ibn Abil Izz Al-Hanafi rahimahullah dalam kitabnya "Syarah Akidah Tahawiyah.".
Beliau berkata tentang matan di atas:
وَالشَّيْخُ رَحِمَهُ اللَّهُ أَرَادَ الرَّدَّ بِهَذَا الْكَلَامِ عَلَى الْمُشَبِّهَةِ، كَدَاوُدَ الْجَوَارِبِيِّ وَأَمْثَالِهِ الْقَائِلِينَ: إِنَّ اللَّهَ جِسْمٌ، وَإِنَّهُ جُثَّةٌ وَأَعْضَاءٌ وَغَيْرُ ذَلِكَ! تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِيرًا, فَالْمَعْنَى الَّذِي أَرَادَهُ الشَّيْخُ رَحِمَهُ اللَّهُ مِنَ النَّفْيِ الَّذِي ذَكَرَهُ هُنَا حَقٌّ، لَكِنْ حَدَثَ بَعْدَهُ مَنْ أَدْخَلَ فِي عُمُومِ نَفْيِهِ حَقًّا وَبَاطِلًا، فَيَحْتَاجُ إِلَى بَيَانِ ذَلِكَ
"Syeikh (At-Tahawi) rahimahullah (mengucapkan demikian) bertujuan untuk membantah ucapan golongan Musyabbihah, seperti Daud Al-Jawaribi dan yang semisalnya yang mengatakan: Sesungguhnya Allah berjisim, bertubuh badan dan sebagainya! Maha suci Allah dari apa yang dikatakan oleh mereka lagi Maha Tinggi dan Maha Besar. Maka makna yang dikehendaki oleh syeikh rahimahullah untuk menafikan apa yang disebutnya di sini adalah benar, akan tetapi selepasnya berlaku orang yang memasukkan ke dalam keumuman penafian yang benar dan batil. Maka ia perlu kepada penjelasan terhadap perkara tersebut." (Syarah Aqidah Tahawiyah, Ibn Abil Izz Ad-Dimasyqi Al-Hanafi, 1/218).
Beliau menerangkan lagi:
أَنَّ
النَّاسَ فِي إِطلاقِ مِثْلِ هَذِهِ الأَلْفَاظِ ثَلاثَةُ أَقْوَالٍ:
فَطَائِفَةٌ تَنْفِيهَا، وَطَائِفَةٌ تُثْبِتُهَا، وَطَائِفَةٌ تُفَصِّلُ،
وَهُمُ الْمُتَّبِعُونَ لِلسَّلَفِ، فَلا يُطْلِقُونَ نَفْيَهَا وَلا
إِثْبَاتَهَا إِلاَّ إِذَا بُيِّنَ مَا أُثْبِتَ بِهَا فَهُوَ ثَابِتٌ ،
وَمَا نُفِيَ بِهَا فَهُوَ مَنْفِيٌّ . لأَنَّ المُتَأَخِّرِينَ قَدْ
صَارَتْ هَذِهِ الأَلْفَاظُ فِي اصْطِلاحِهِمْ فِيهَا إِجْمَالٌ
وَإِبْهَامٌ، كَغَيْرِهَا مِنَ الأَلْفَاظِ الاصْطِلاحِيَّةِ، فَلَيْسَ
كُلُّهُمْ يَسْتَعْمِلُهَا فِي نَفْسِ مَعْنَاهَا اللُّغَوِيِّ. وَلِهَذَا
كَانَ النُّفَاةُ يَنْفُونَ بِهَا حَقًّا وَبَاطِلاً، وَيَذْكُرُونَ عَنْ
مُثْبِتِيهَا مَا لا يَقُولُونَ بِهِ، وَبَعْضُ الْمُثْبِتِينَ لَهَا
يُدْخِلُ فِيهَا مَعْنًى بَاطِلاً، مُخَالِفًا لِقَوْلِ السَّلَفِ، وَلِمَا
دَلَّ عَلَيْهِ الْكِتَابُ وَالْمِيزَانُ. وَلَمْ يَرِدْ نَصٌّ مِنَ
الْكِتَابِ وَلا مِنَ السُّنَّةِ بِنَفْيِهَا وَلا إِثْبَاتِهَا، وَلَيْسَ
لَنَا أَنْ نَصِفَ اللَّهَ تَعَالَى بِمَا لَمْ يَصِفْ بِهِ نَفْسَهُ وَلا
وَصَفَهُ بِهِ رَسُولُهُ نَفْيًا وَلا إِثْبَاتًا، وَإِنَّمَا نَحْنُ
مُتَّبِعُونَ لا مُبْتَدِعُونَ
“Sesungguhnya manusia secara umumnya terbahagi kepada tiga pendapat mengenainya: Golongan yang menafikannya, golongan yang mengisbatkannya (menetapkannya) dan golongan yang memperincikannya dan (golongan yang ketiga ini) mereka adalah pengikut salaf. Mereka tidak menafikan dan tidak juga mengisbatkannya (menetapkannya) secara umum kecuali apabila dijelaskan apa yang telah diisbatkan maka ia adalah suatu yang isbat (ditetapkan) dan apa yang dinafikan maka ia adalah suatu yang manfi (dinafikan). Ini kerana istilah-istilah ini menjadi mujmal (umum) dan mubham di kalangan mutaakhirin sebagaimana lafaz-lafaz istilah yang lain. Tidak semua mereka menggunakannya mengikut maknanya dalam bahasa arab. Oleh itu pihak yang menafikannya terus menafikannya sama ada ia hak atau batil, serta mereka menyebut tentang orang yang mengisbatkannya dengan perkara yang tidak mereka perkatakan. Sesetengah mereka yang mengisbatkannya pula memasukkan makna yang batil ke dalam lafaz-lafaz ini bercanggahan dengan pendapat salaf dan yang ditunjukkan oleg Al-Kitab dan As-Sunnah. Tidak ada nas daripada Al-Kitab dan As-Sunnah yang menafikan atau mengisbatkannya. Kita tidak boleh menyifatkan Allah dengan sifat yang tidak diberikan olehNya bagi diriNya dan yang tidak diberikan oleh RasulNya sama ada dalam menafikan atau mengisbatkan. Kita mengikut (Al-Kitab dan As-Sunnah) bukannya mengikut orang yang melakukan bid’ah.”
Beliau melanjutkan:
فَالْوَاجِبُ أَنْ
يُنْظَرَ فِي هَذَا الْبَابِ، أَعْنِي بَابَ الصِّفَاتِ، فَمَا
أَثْبَتَهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَثْبَتْنَاهُ، وَمَا نَفَاهُ اللَّهُ
وَرَسُولُهُ نَفَيْنَاهُ. وَالأَلْفَاظُ الَّتِي وَرَدَ بِهَا النَّصُّ
يُعْتَصَمُ بِهَ...ا
فِي الْإِثْبَاتِ وَالنَّفْيِ، فَنُثْبِتُ مَا أَثْبَتَهُ اللَّهُ
وَرَسُولُهُ مِنَ الأَلْفَاظِ وَالْمَعَانِي. وَأَمَّا الْأَلْفَاظُ
الَّتِي لَمْ يَرِدْ نَفْيُهَا وَلا إِثْبَاتُهَا فَلا تُطْلَقُ حَتَّى
يُنْظَرَ فِي مَقْصُودِ قَائِلِهَا: فَإِنْ كَانَ مَعْنًى صَحِيحًا قُبِلَ،
لَكِنْ يَنْبَغِي التَّعْبِيرُ عَنْهُ بِأَلْفَاظِ النُّصُوصِ، دُونَ
الأَلْفَاظِ الْمُجْمَلَةِ، إِلا عِنْدَ الْحَاجَةِ، مَعَ قَرَائِنَ
تُبَيِّنُ الْمُرَادَ وَالْحَاجَةَ مِثْلُ أَنْ يَكُونَ الْخِطَابُ مَعَ
مَنْ لا يَتِمُّ الْمَقْصُودُ مَعَهُ إِنْ لَمْ يُخَاطَبْ بِهَا، وَنَحْوُ
ذَلِكَ
“Maka yang wajib untuk diperhatikan dalam bab sifat ini ialah segala sifat yang isbatkan oleh Allah dan RasulNya maka kita mengisbatkannya dan sifat yang dinafikan oleh Allah dan RasulNya maka kita turut menafikannya. Kita hendaklah berpegang pada lafaz yang dibawakan oleh nas dalam mengisbatkan atau menafikan sifat. Kita mengisbatkan lafaz dan makna yang diisbatkan oleh Allah dan RasulNya. Manakala lafaz yang tidak ada penafian atau pengisbatan oleh nas maka kita tidak akan membiarkannya menjadi umum sehinggalah kita melihat apa tujuan orang yang mengatakannya: Sekiranya makna itu sahih maka kita terima, akan tetapi ia hendaklah diungkap dengan lafaz nas-nas dan bukannya lafaz yang mujmal (umum) kecuali ketika ia perlu disertai dengan qarinah-qarinah yang menjelaskan tujuan itu. Maksud ketika perlu ialah menunjukkan khitab kepada orang yang ada sesuatu tujuan dan tidak akan dicapai sekiranya tidak ditujukan khitab itu kepadanya dan sebagainya.” (Syarah Aqidah Tahawiyah, Ibn Abil Izz Ad-Dimasyqi Al-Hanafi, 1/218).
Ibnu Rajab Al-Hanbali Rahimahullah berkata:
ومن
ذلك أعني محدثات الأمور ما أحدثه المعتزلة ومن حذا حذوهم من الكلام في ذات
الله تعالى وصفاته بأدلة العقول وهو أشد خطراً من الكلام في القدر لأن
الكلام في القدر كلام في أفعاله وهذا كلام في ذاته وصفاته.
وينقسم
هؤلاء إلى قسمين أحدهما من نفى كثيراً مما ورد به الكتاب والسنة من ذلك
لاستلزامه عنده للتشبيه بالمخلوقين كقول المعتزلة لو رؤي لكان جسما لأنه لا
يرى إلا في جهة: وقولهم لو كان له كلام يسمع لكان جسما ووافقهم من نفى
الاستواء فنفوه لهذه الشبهة: وهذا طريق المعتزلة والجهمية وقد اتفق السلف
على تبديعهم وتضليلهم وقد سلك سبيلهم في بعض الأمور كثير ممن انتسب إلى
السنة والحديث من المتأخرين.
والثاني
من رام إثبات ذلك بأدلة العقول التي لم يرد بها الأثر ورد على أولئك
مقالتهم كما هي طريقة مقاتل بن سليمان ومن تابعه كنوح بن أبي مريم وتابعهم
طائفة من المحدثين قديماً وحديثاً. وهو أيضاً مسلك الكرامية فمنهم من أثبت
لإثبات هذه الصفات الجسم إما لفظا وإما معنى. ومنهم من أثبت للَّه صفات لم
يأت بها الكتاب والسنة كالحركة وغير ذلك مما هي عنده لازم الصفات الثابتة.
وقد
أنكر السلف على مقاتل قوله في رده على جهم بأدلة العقل وبالغوا في الطعن
عليه. ومنهم من استحل قتله، منهم مكي بن إبراهيم شيخ البخاري وغيره.
والصواب ما عليه السلف الصالح من إمرار آيات الصفات وأحاديثها كما جاءت من
غير تفسير لها ولا تكييف ولا تمثيل: ولا يصح من أحد منهم خلاف ذلك البتة
خصوصاً الإمام أحمد ولا خوض في معانيها ولا ضرب مثل من الأمثال لها : وإن
كان بعض من كان قريباً من زمن الإمام أحمد فيهم من فعل شيئاً من ذلك
اتباعاً لطريقة مقاتل فلا يقتدى به في ذلك إنما الإقتداء بأئمة الإسلام
كابن المبارك. ومالك. والثوري والأوزاعي. والشافعي. وأحمد. واسحق. وأبي
عبيد. ونحوهم
وكل
هؤلاء لا يوجد في كلامهم شيء من جنس كلام المتكلمين فضلا عن كلام
الفلاسفة: ولم يدخل ذلك في كلام من سلم من قدح وجرح وقد قال أبوزرعة الرازي
كل من كان عنده علم فلم يصن علمه واحتاج في نشره إلى شيء من الكلام فلستم
منه.
“Dan di antara perkara-perkara baru yang muncul adalah golongan
Mu’tazilah dan orang-orang yang mengikuti jejak langkah mereka dalam
pembicaraan mengenai Zat dan Sifat-Sifat Allah ta’ala
dengan berlandaskan akal fikiran semata. Masalah ini jauh lebih besar
bahayanya daripada pembicaraan mengenai qadar. Hal itu disebabkan kerana
pembicaraan masalah qadar hanya berkaitan pada perbuatan Allah. Adapun
masalah ini, pembicaraan menyenai Zat dan Sifat-Sifat-Nya ta’ala.
Orang-orang yang membahaskan masalah Zat dan Sifat Allah dengan berlandaskan akal semata ini terbagi menjadi dua golongan :
Pertama;
Golongan yang banyak menafikan apa-apa yang datang dari Al-Kitab
(Al-Quran) dan As-Sunnah tentang Zat dan Sifat Allah ta’ala, kerana
mereka menganggap bahawa penetapan sifat-sifat tersebut kepada Allah
akan menimbulkan penyerupaan kepada makhluk-makhluk-Nya. Hal ini seperti
perkataan Mu’tazilah bahawa bila Allah dapat dilihat, tentu Dia adalah
jism (benda). Sebab, Dia tidaklah dapat dilihat kecuali dalam satu
ruang. Perkataan mereka yang lain : Apabila Allah mempunyai Kalam
(berkata-kata) yang dapat didengar, tentu Dia adalah jism (benda). Dan
juga mereka menafikan akan istiwaa’ Allah juga akibat dari syubhat ini.
Ini adalah jalan yang ditempuh oleh Mu’tazilah dan Jahmiyyah. Para
ulama salaf telah sepakat tentang kebid’ahan dan kesesatan mereka.
Namun sungguh banyak orang muta’akhirin yang menempuh jalan mereka pada
sebahagian perkara dari kalangan yang menisbatkan diri pada As-Sunnah
dan Al-Hadis.
Kedua;
Golongan yang cenderung terhadap penetapan Zat dan Sifat Allah dengan
dasar akal semata yang tidak terdapat dalam atsar. Telah datang
perkataan-perkataan mereka yang membantah golongan yang pertama
sebagaimana yang dilakukan oleh Muqatil bin Sulaiman dan
pengikut-pengikutnya seperti Nuh bin Abi Maryam; yang kemudian diikuti
oleh (sebahagian) kalangan Muhaddissin dulu dan sekarang. Jalan ini
pulalah yang ditempuh golongan Karamiyyah. Di antara mereka (golongan
Karamiyyah) ada yang menetapkan sifat jisim bagi Zat Allah secara lafaz
atau makna. Dan di antara mereka pula ada yang menetapkan sifat yang
tidak terdapat dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah seperti sifat “al-harakah”
(bergerak) dan yang seumpamanya menurut anggapan mereka merupakan
sifat-sifat yang tidak boleh dipisahkan dari sifat-sifat yang tsabit.
Para
ulama salaf telah mengingkari dan mengecam tindakan Muqatil saat ia
membantah Jahmiyyah dengan dasar akal semata. Di antara para ulama salaf
bahkan sampai ada yang menghalalkannya untuk dibunuh, seperti Makki bin
Ibrahim yang merupakan guru Imam Al-Bukhari; dan selainnya.
Adalah
yang benar dalam permasalahan ini ialah apa yang telah dipegang oleh
As-Salafus-Soleh, iaitu memperlakukan ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis
tentang Sifat Allah sebagaimana adanya, tanpa mentafsirkannya (tafsir
dengan maksud mentakwil iaitu mengubah makna lafaz yang sebenar),
menanyakan bagaimananya (takyif), atau menyerupakannya dengan
makhluk-Nya (tamtsil). Tidak dinukil perselisihan diantara mereka dalam
masalah ini, khususnya dari Al-Imam Ahmad. Dan golongan salaf tidak
berlebih-lebihan dalam memahami makna sifat-sifat tersebut dan tidak
pula membuat permisalan baginya.
Walaupun
ada sebahagian ulama yang hidup dekat dengan zaman Imam Ahmad mengikuti
jalan yang ditempuh oleh Muqatil, akan tetapi perbuatan mereka tidak
dapat dijadikan landasan. Sebab, contoh yang dapat dijadikan ikutan
hanyalah para imam besar seperti Ibnu Mubarak, Malik (bin Anas),
Ats-Tsauri, Al-Auza’i, Asy-Syafi’i, Ahmad, Ishaq (bin Rahawaih), Abu
‘Ubaid, dan yang seumpama dengan mereka.
Seluruh
perkataan para imam tersebut tidak sama dengan perkataan ahli kalam dan
juga para filosof. Abu Zur’ah Ar-Razi telah berkata : “Setiap orang
yang memiliki ilmu yang tidak membenteng ilmunya (dari ilmu kalam dan
falsafah), malah menggunakan ilmu kalam dan falsafah itu untuk
menyebarkan ilmunya, maka janganlah kamu masuk ke dalam golongannya”.
(Rujuk: Fadhlu Ilmi As-Salaf ‘ala Al-Khalaf, ms 3-4)