Soalan:
Fadhilatusy-Syeikh: Kebanyakan dari ikhtilaf
yang tersebar di kalangan aktivis dakwah dalam rangka berdakwah kepada
Allah menjadi penyebab kegagalan dan hilangnya kekuatan. Ini terjadi disebabkan
banyaknya di antara mereka yang jahil tentang adab Ikhtilaf. Adakah syeikh
memiliki taujihat (saranan) buat mereka berkenaan masalah ini?
Jawapan: Ya,
aku menasihatkan kepada seluruh saudaraku dari kalangan penuntut ilmu dan
pendakwah kepada Allah ‘Azza wa Jalla agar menempuh uslub yang baik (cara yang
baik - pent) dan berlemah-lembut dalam berdakwah dan di dalam masalah-masalah khilaf
(perbezaan pendapat) ketika mengungkapkan pandangan dan pendapat. Oleh itu
janganlah membawa emosi dan kekerasan dengan cara mengungkapkan perkataan yang
tidak sepatutnya diucapkan, yang mana ianya akan menyebabkan berlakunya perpecahan,
perselisihan, saling benci-membenci, dan jauh menjauhi. Bahkan hendaklah para
pendakwah, penuntut ilmu dan para pendidik agar menempuh uslub-uslub yang memberi
manfaat dan berlemah lembut di dalam ucapannya sehingga ucapannya diterima dan
sehingga hati tidak ingin jauh-menjauhi, sebagaimana firman Allah ‘Azza wa
Jalla kepada Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam:
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ
لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ
Maksudnya:
"Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu
wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka
(sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras
hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu." (Ali 'Imran: 159)
Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman kepada Nabi Musa dan Harun ketikamana diutuskan keduanya kepada Fir’aun:
فَقُولا
لَهُ قَوْلا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى
Maksudnya: "Kemudian
hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga ia
beringat atau takut." (Thaaha: 44)
Dan firman Allah Subhanahu wa
Ta’ala:
ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ
الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
Maksudnya: “Serulah ke jalan
Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran
Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara
Yang lebih baik.” (An-Nahl: 125)
Dan firmanNya:
وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ
Maksudnya: “Dan janganlah
kamu berbahas dengan ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali
orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka.” (Al-Ankabut ayat 46)
Sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
إن الرفق لا يكون في شيء
إلا زانه ولا ينزع من شيء إلا شانه
“Sesungguhnya (sikap) lemah lembut itu tidak akan berlaku kepada sesuatu melainkan ia menghiasinya
dan tidaklah ia tercabut dari sesuatu melainkan ia memburukkannya.”
(Sahih
Muslim dalam Al-Birr wash-Shilah wal-Adab no: 2594, Sunan Abu Daud dalam
Al-Adab no: 4808, Musnad Ahmad bin Hanbal 6/125)
Sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
من يحرم الرفق يحرم الخير
كله
“Barangsiapa
yang mengharamkan (sikap) lemah lembut maka dia telah mengharamkan kebaikan
seluruhnya.”
(Sahih
Muslim dalam Al-Birr wash-Shilah wal-Adab no: 2592, Sunan Abu Daud dalam
Al-Adab no: 4809, Sunan Ibnu Majah dalam Al-Adab no: 3687, dan Musnad Ahmad bin
Hanbal 4/366)
Maka wajib bagi setiap pendakwah dan pendidik yang berdakwah
kepada Allah hendaklah menempuh uslub-uslub yang dapat memberi faedah yang bermanfaat,
dan hendaklah benar-benar berhati-hati kerana perkara tersebut akan
menyebabkan kebenaran ditolak dan menyebabkan khilaf bertambah kuat dan
perpecahan berlaku di antara sesama saudara. Maksudnya hendaklah menjelaskan
kebenaran dan memastikan ia diterima
dan pendakwah memperolehi faedah-faedah darinya. Ia bukanlah bermaksud
engkau menampakkan ilmu atau menampakkan bahawasanya engkau berdakwah
(mengajak orang ramai kembali -pent)
kepada Allah atau kepada agama Allah, kerana Allah lebih Maha mengetahui apa
yang tersembunyi. Sesungguhnya maksud menyampaikan dakwah Allah adalah manusia
mendapat manfaat daripada apa yang engkau ucapankan. Oleh itu hendaklah engkau
memperhatikan sebab-sebab dakwah dapat diterima dan berhati-hati dengan
sebab-sebab dakwah tidak diterima.
(Rujuk:
Fatawa Ibn Baz, Maktabah Syamela v3, 5/155-156 dan 27/323-325)
Diterjemahkan
oleh: Mohd Safwan bin Mohd Rusydi