Tuesday, January 27, 2009

Ustaz Haron Din Dan Tariqat Naqsyabandi

Baru-baru ini saya membaca artikel dari blog http://an-nawawi.blogspot.com pada artikel "Kesalahan Dan Kebatilan Selawat Syifa' Yang boleh Membawa Syirik" dan pada komennya ada jawapan Dr. Harun Din yang diberi oleh Abu Muhammad dengan pautan (link) ke web Darul Syifa' yang merupakan pertubuhan kebajikan dan pengubatan Islam.

Setelah membaca jawapan yang diberikan oleh Dr. Harun Din tersebut, kemudian saya pergi ke pautan Sejarah Darussyifa'. Antara yang saya terbaca dalam Sejarah tersebut ialah:

"Kuliah-kuliah yang biasanya dijalankan setiap Selasa malam Rabu akhirnya ditukar ke Isnin malam Selasa atas nasihat seorang guru tariqat yang bernama Tuan Syeikh Nazim al-Qubrusiy. Beliau sering berkunjung ke Malaysia dan hadir bersama dalam kumpulan usrah ini untuk manyampaikan tazkirah. Menurut beliau, majlls berzikir dan ilmu seperti itu elok dilakukan pada malam Selasa ataupun malam Jumaat.Sejak itu ia diamalkan secara beramai-ramai selepas majlis membaca Yaasin." - http://www.darussyifa.org/sejarah.php

Dahulu, semasa saya belajar di Perlis, rakan saya yang juga pengikut tariqat Naqsyabandi Al-Khalidiyah berkata yang Dr. Harun Din juga seorang penganut Tariqat Naqsyabandi sebagaimana mereka. Mereka juga sering melakukan "tawajuh" di Changlun pada hujung minggu dan terkadang bersuluk selama 40 hari atau kurang dari itu, ketika cuti panjang.

Ramai orang masih tidak mengetahui lagi apakah sebenarnya Tariqat Naqsyabandi ini. Dalam Kitab Al-Hadiqah An-Nadiyah fi At-Tariqah An-Naqsyabandiah ada tertulis:

وإياك أن تقول: طرق الصوفية لم يأت بها كتاب ولا سنة فانه كفر»


Maksudnya: “dan berjaga-jagalah engkau dari berkata bahawa Tariqat Sufi tiada dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Sesungguhnya (perkataan) itu adalah Kufur”.

Mereka dengan tanpa segannya berkata orang yang tidak mengambil Tariqat adalah kafir. Sedangkan sudah terbukti yang tariqat sememangnya tidak ada dalam al-Quran dan Sunnah. Sila lihat artikel saya Hakikat Sufi Yang Perlu Diketahui, dan Wahabi bukanlah Sufi dan Hakikat Tasawwuf.

Antara amalan mereka yang utama yang bertentangan dengan syari'at Islam ialah Rabithah. Rabithah ialah
Menghadirkan rupa guru atau syeikh ketika hendak berzikir. - Lihat: H.A. Fuad Said, Hakikat Tariqat Naqsyabandiah,Pustaka Al-Husna Baru,Jakarta,2003.Hlm 71.

Di dalam buku Hakikat Tariqat Naqsyabandiah oleh H.A Fuad Said berkata berkenaan fadilat Rabithah: "
Barangsiapa berhubungan terus-menerus dengan rabitah niscaya terjadilah atas dirinya peristiwa-peristiwa tariqat dan kesempurnaan hakikat. Tetapi sebaliknya barangsiapa tidak ber-rabithah niscaya terputus limpahannya dan tidak akan muncul rahsia kebesaran Allah kepadanya." - Lihat: Hakikat Tariqat Naqsyabandiah, hlm 73.

Ini bertentangan dengan amalan-amalan yang diajar kepada kita bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah. Firman Allah:

Wahai orang-orang Yang beriman! bertaqwalah kepada Allah dan carilah Yang boleh menyampaikan kepadanya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan. - Al-Maidah: 35.

Pada ayat yang dihitamkan itu,” dan carilah jalan yamg boleh menyampaikan kamu padaNya” bukanlah bermakna rabithah tetapi ‘amalan-amalan soleh yang telah diajar Rasulullah S.A.W.


Abu Ja’far At-Thobari dalam tafsir nya menyatakan pendapat ulama’ tafsir akan makna ayat ini:

عن السدي:"يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وابتغوا إليه الوسيلة"، قال: فهي المسألة والقربة.


Daripada As-Suddiy: "Wahai orang-orang Yang beriman! bertaqwalah kepada Allah dan carilah Yang boleh menyampaikan kepadanya": ia adalah do’a dan amalan soleh."


عن مجاهد:"وابتغوا إليه الوسيلة"، القربة إلى الله جل وعزّ.


Daripada Mujahid: "Carilah Yang boleh menyampaikan kepadanya" Amalan taqarrub pada Allah S.W.T.


Berkata pula Ibn Kathir:


قال سفيان الثوري، حدثنا أبي، عن طلحة، عن عطاء، عن ابن عباس: أي القربة. وكذا قال مجاهد [وعطاء] وأبو وائل، والحسن، وقتادة، وعبد الله بن كثير، والسدي، وابن زيد.


“Berkata Sufyan As-Saury, Mengkhabarkan kami bapaku,dari Thalhah dari ‘Atha’ dari Ibn ‘Abbas: Iaitulah Qurbah (amalan soleh) dan demikian pula perkataan Mujahid, Atha’, Abu Wail, Al-Hasan, Qatadah, Abdullah bin Kathir, As-Suddi dan Ibn Zaid”. - Rujuk Tafsir Ibn Katsir.

Lebih lanjuta sila baca (download): http://www.4shared.com/file/46614021/970ab65b/rabitah_Naqsyabandi.html?dirPwdVerified=754255c1


Berkenaan Tariqat Naqsyabandi ini juga telah difatwakan oleh fatwa Kebangsaan, fatwanya sebagaimana berikut:

"Tariqat Naqsyabandiah Al-'Aliah di bawah pimpinan Syeikh nazim bertentangan dengan fahaman akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan menyeleweng daripada ajaran Islam. Pengamal ajaran ini dikehendaki segera bertaubat."

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_search_result.asp?keyID=873

Fatwa Negeri Kedah menyatakan:

"Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah D.A. setelah mengkaji bersetuju dengan sebulat suara mengharamkan tareqat ini."

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_warta_view.asp?keyID=494

Fatwa Negeri Sarawak menyatakan:

"Ahli mesyuarat telah sebulat suara memutuskan bahawa :

i) Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim berfahaman dengan fahaman-fahaman Wehdatul Ujud, Martabat Tujuh Nur Muhammad yang bertentangan dengan konsep dan fahaman akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah

ii) Tariqat ini berpegang kepada hadis-hadis maudu'

iii) Mereka mengamalkan konsep Yaqazah (dapat berkomunikasi dengan Allah s.w.t dalam mimpi) yang bertentangan dengan fahaman dan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah

Menurut Pengerusi Kumpulan Ahli Tarikat Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim Al-Haqqani pernah melawat Sarawak. Setelah dikaji didapati dalam ajarannya tidak boleh diamalkan oleh orang Islam dan ianya telah diharamkan oleh Kerajaan. Dalam pada itu, Pengerusi walau bagaimanapun ada menyiasat tentang ajaran ini dan hasil dariapda siasatan tersebut beliau berharap agar ianya terus pudar.

Kesimpulannya Ahli Mesyuarat bersetuju bahawa ajaran ini menyeleweng dan diharamkan"

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_search_result.asp?keyID=940


86 comments:

Anonymous said...

""Maksudnya: “dan berjaga-jagalah engkau dari berkata bahawa Tariqat Sufi tiada dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Sesungguhnya (perkataan) itu adalah Kufur”.

Mereka dengan tanpa segannya berkata orang yang tidak mengambil Tariqat adalah kafir.""

alahai...wahai makhluk tuhan yg dibagi otak serta akal tuk berpikir...kalo dah x suka pon jgn la gelojoh sgt...kalo ati busuk pon jgn la smpai mata yg celik tertutup..ko nmpak x ayat kt ats tu...

dia x ckp pon yg x join kafir..dia kata sapa yg kata tariqat ni xde kufur...ke ko x phm g??..ko kata smbhyag tu ada tp mls nk wat..itu berdosa..kalo ko kata smbhyg tu terus xde dan x disyariatkan..tu kafir...

~bnyak sgt bermain bunga nmpak sumbang langkahnya~

Abu Sofeyyah DM said...

Salam.

Malam ini akan diadakan Sambutan Maulid Saidina Husein r.a di Markas Dusuqiyyah Muhammadiyyah di Nilai, Negeri Sembilan.

Ia juga serentak dengan perasmian pembukaan Markas atas nama Dar Sidi Ibrahim Dusuqy r.a tersebut.

Naib Syeikh untuk Malaysia iaitu Abu Baqir Ad Dusuqy turut hadir untuk melengkapkan upacara perasmian markas baru di atas.

Dijemput semua muhibbin abna toriqah ahbab fillah untuk hadir bersama sama.

Sila hubungi Zul di talian +6017-8874700 untuk maklumat lanjut..

Sebarkan mesej ini untuk manfaat umat Saidina Muhammad s.a.w agar mereka sentiasa berdamping dengan Ahlu Bait Nabi bagi mengelakkan diri dari terjerumus ke lembah kesesatan dan kebatilan.

Sekian dimaklumkan.


Nazrah Madad Ya Ahlillah Solehin !

Poksu Yajid said...

Setiap apa yg ingin sdiperkatakan mesti berdasarkan ilmu..bukan dersandar kepada kajian singkat kita sendiri yg belum tntu btul atau tak pndapat kita tu ...

Abu Sholeh Mohd Safwan bin Rusydi said...

Saya tidak membuat kenyataan berdasarkan perasaan semata.

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya." (Al-Israa’: 36)

Wallahua'lam

Aidil said...

Ramai orang masih tidak mengetahui lagi apakah sebenarnya Tariqat Naqsyabandi ini. Dalam Kitab Al-Hadiqah An-Nadiyah fi At-Tariqah An-Naqsyabandiah ada tertulis:

وإياك أن تقول: طرق الصوفية لم يأت بها كتاب ولا سنة فانه كفر»

Maksudnya: “dan berjaga-jagalah engkau dari berkata bahawa Tariqat Sufi tiada dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Sesungguhnya (perkataan) itu adalah Kufur”.

Mereka dengan tanpa segannya berkata orang yang tidak mengambil Tariqat adalah kafir. Sedangkan sudah terbukti yang tariqat sememangnya tidak ada dalam al-Quran dan Sunnah.

Aidil said...

"Mereka dengan tanpa segannya berkata orang yang tidak mengambil Tariqat adalah kafir. Sedangkan sudah terbukti yang tariqat sememangnya tidak ada dalam al-Quran dan Sunnah."

Ini adalah contoh apabila hati tidak mengingati Allah ketika menulis lantas tidak disedari shaytan sedang tunggang di belakang. Inilah punca utama permasalahan dalam agama apabila ustaz-ustaz dan para ulama yang banyak ilmu tetapi hati lalai dari MENGINGATI ALLAH SWT. Lalu jadilah tulisan dan pendapat yang membawa FITNAH. Ingin lebih penjelasan? Kaji Az-Zukhruf 36-39

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

yogaditya said...

Sepengetahuan saya orang -orang tarekat yang sudah memahami pengetahuan tarekatnya selalu menjaga perkataannya dan mereka selalu berhati-hati kalau bicara.tidak membicarakan orang lain seperti blog ini.
Mengenai Naqsyabandiah coba tanyakan blog sebelah mereka lebih tahu :
http://quantumillahi.wordpress.com
Orang zaman sekarang pakai HP,Computer,naik mobil, makan pakai piring dan sendok + garpu dll. itu tidak ada dalam AlQuran dan sunah, tapi kenapa orang pada melakukannya ya...........?.
Salam,
Yoga

.::::::KhaLiFaH NiZaM::::::. said...

Kepada pengendali blog ini, sebenar-benarnya kamulah orng yg KUFUR!!!


alKhafi:
103]
Katakanlah ): “Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya?
[104]
(Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan”.
[105]
Merekalah orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan denganNya; oleh itu gugurlah amal-amal mereka; maka akibatya Kami tidak akan memberi sebarang timbangan untuk menilai amal mereka, pada hari kiamat kelak.
[106]
(Mereka yang bersifat) demikian, balasannya neraka Jahannam, disebabkan mereka kufur ingkar, dan mereka pula menjadikan ayat-ayatKu dan Rasul-rasulKu sebagai ejek-ejekan.

hambaAllah said...

Perdebatan tentang thariqat ni lama dah...dari dulu..hari ini dan akan datang...yang tak faham...dok diam diam je le..nanti kerana tulisan dan ilmu yang tak seberapa merana badan di akhirat nanti..amalan toriqat ini adalah amalan kebanyakan tuan tuan guru pondok..

Anonymous said...

Fatwa-Fatwa Tentang Naqsyabandi:

Berkenaan Tariqat Naqsyabandi ini juga telah difatwakan oleh fatwa Kebangsaan, fatwanya sebagaimana berikut:

"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 15-16 Nov 1981 telah membincangkan Tarekat Naqsyabandiah Khalidiah Kadirun Yahya. Muzakarah telah memutuskan bahawa Tarekat Naqsyabandiah Khalidiah yang dibawa oleh Kadirun Yahya adalah menyeleweng daripada ajaran Islam dan mengamalkan tarekat ini adalah sesat."

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/tarekat-naqsyabandiah-khalidiah-kadirun-yahya

"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-29 yang bersidang pada 19 Feb 1992 telah membincangkan Amalan Suluk(Bertapa) & Rabitah(Menghadirkan Wajah Guru) Dalam Tariqat Naqsyabandiah Khalidiah. Muzakarah telah memutuskan bahawa "Amalan suluk dan rabitah dalam tariqat Naqsyabandiah Khalidiah pimpinan Tuan Haji Ishak bin Mohd 'Arif adalah terkeluar daripada syariat Islam ".

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/amalan-sulukbertapa-rabitahmenghadirkan-wajah-guru-dalam-tariqat-naqsyabandiah-khal

Fatwa Negeri Melaka:

Tarikat Naqsyabandiah Kadirun Yahya adalah menyeleweng dari Akidah Islam yang sebenar amalan-amalannya bertentangan dengan Syariat Islam. Oleh itu mengamalkan ajaran Tarikat ini adalah sesat lagi menyesatkan, mengamalkannya hukumannya haram.

Keterangan/Hujah:
Antara dakwaan yang dibuat oleh pembawa ajaran ini :

1. Tarikat ini didakwa kononnya diwahyukan Allah kepada Nabi Muhammad sebelum baginda menjadi Rasul. Melalui tarikat ini Allah menurunkan Nur (cahaya) ke dalam badan Nabi Muhammad. Nur Muhammad ini diturunkan kepada salsilah-salsilah hingga kepada Prof. Kadirun Yahya sendiri.

2. Pengikut-pengikut ajaran ini dikehendaki menggambarkan / membayangkan wajah guru ajaran ini semasa beribadat supaya segera dikabul oleh Allah.

3. Sebelum pengikut-pengikut ajaran ini naik haji ke Mekah, maka terlebih dahulu datang bersuluk di Pancabudi di Medan. Kalau tidak mampu ke Mekah, cukuplah datang ke Medan sahaja.

4. Ahli tarikat ini tidak boleh menghisap rokok kerana sesiapa yang menghisap rokok tidak masuk syurga


Status Penwartaan: Diwartakan
Nombor Rujukan: JKMM.351/22-3/(4)
Akta/Enakmen: No. 410

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/tariqat-naqsyabandiah-kadirun-yahya-0

Berkenaan Risalah Tariqat Naqsyabandiah:

Berdasarkan fakta-fakta yang dikemukakan banyak bercanggah dengan asas-asas aqidah Islamiah, nas-nas Al-Qur'an, Hadith-Hadith Mutawatir dan sahih maka Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wlayah-Wilayah Persekutuan memutuskan supaya buku-buku bertajuk 'Risalah Tariqat Naqsyabandiah Jalan Ma'arifat Siri Satu (1) hingga Enam (6)' diharamkan.

Status Penwartaan: Diwartakan
Nombor Rujukan: JAWI/A/145; PN. (PU
Akta/Enakmen: Seksyen 34

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/buku-bertajuk-risalah-tariqat-naqsyabandiah-jalan-marifat-siri-1-6

Dan lain-lain fatwa berkenaan tariqat Naqsyabandiah ini boleh dirujuk dalam link ini: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa?keys=naqsyabandiah&tid_2=208

Anonymous said...

Fatwa-Fatwa Tentang Naqsyabandi:

Berkenaan Tariqat Naqsyabandi ini juga telah difatwakan oleh fatwa Kebangsaan, fatwanya sebagaimana berikut:

"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 15-16 Nov 1981 telah membincangkan Tarekat Naqsyabandiah Khalidiah Kadirun Yahya. Muzakarah telah memutuskan bahawa Tarekat Naqsyabandiah Khalidiah yang dibawa oleh Kadirun Yahya adalah menyeleweng daripada ajaran Islam dan mengamalkan tarekat ini adalah sesat."

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/tarekat-naqsyabandiah-khalidiah-kadirun-yahya

"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-29 yang bersidang pada 19 Feb 1992 telah membincangkan Amalan Suluk(Bertapa) & Rabitah(Menghadirkan Wajah Guru) Dalam Tariqat Naqsyabandiah Khalidiah. Muzakarah telah memutuskan bahawa "Amalan suluk dan rabitah dalam tariqat Naqsyabandiah Khalidiah pimpinan Tuan Haji Ishak bin Mohd 'Arif adalah terkeluar daripada syariat Islam ".

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/amalan-sulukbertapa-rabitahmenghadirkan-wajah-guru-dalam-tariqat-naqsyabandiah-khal

Fatwa Negeri Melaka:

Tarikat Naqsyabandiah Kadirun Yahya adalah menyeleweng dari Akidah Islam yang sebenar amalan-amalannya bertentangan dengan Syariat Islam. Oleh itu mengamalkan ajaran Tarikat ini adalah sesat lagi menyesatkan, mengamalkannya hukumannya haram.

Keterangan/Hujah:
Antara dakwaan yang dibuat oleh pembawa ajaran ini :

1. Tarikat ini didakwa kononnya diwahyukan Allah kepada Nabi Muhammad sebelum baginda menjadi Rasul. Melalui tarikat ini Allah menurunkan Nur (cahaya) ke dalam badan Nabi Muhammad. Nur Muhammad ini diturunkan kepada salsilah-salsilah hingga kepada Prof. Kadirun Yahya sendiri.

2. Pengikut-pengikut ajaran ini dikehendaki menggambarkan / membayangkan wajah guru ajaran ini semasa beribadat supaya segera dikabul oleh Allah.

3. Sebelum pengikut-pengikut ajaran ini naik haji ke Mekah, maka terlebih dahulu datang bersuluk di Pancabudi di Medan. Kalau tidak mampu ke Mekah, cukuplah datang ke Medan sahaja.

4. Ahli tarikat ini tidak boleh menghisap rokok kerana sesiapa yang menghisap rokok tidak masuk syurga


Status Penwartaan: Diwartakan
Nombor Rujukan: JKMM.351/22-3/(4)
Akta/Enakmen: No. 410

Rujuk: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/tariqat-naqsyabandiah-kadirun-yahya-0

Anonymous said...

tariqat makna jalan jalan amalam ini mesti melalui amalan syedina ali kr tawassul menyebut nama muhammad saw ketika minta pada Allah azza wajalla rabithah makna persatuan

Anonymous said...

Hujah kepada yang mengelirukan pandangan tasawuf,tawasul / rabitah.

ahlisufi001 menulis "Betapa ramai yang menentang amalan Tasawuf dan mengingkari mazhab-mazhab Tariqat adalah di sebabkan banyak faktor. Sebenarnya hal ini berkait rapat dengan beberapa usaha jahat untuk melemahkan umat Islam sekaligus memfitnah dan merobek agama samada dari luar mahupun dari dalam. Puncanya terlalu luas dan mungkin dapat di perkatakan sekadar kemampuan yang dapat dimanafaatkan dalam ruangan yang singkat ini.
Punca pokoknya ialah Kejahilan dan gagal memahami agama Islam secara komprehansif/ menyeluruh . Ada puak yang melihat sumber hukum Islam itu hanya satu saja iaitu Al Quraan. Lantas mereka menilai hadis semula kerana mereka ragu dengan Al Hadis walaupun hadis itu diterima pakai oleh kesepakatan Ulama sebagai sahih seperti perawi Bukhari dan muslim dllnya. Akhirnya puak ini menerbitkan hukum yang tanpa tafsiaran dari hadis maka ini adalah tertolak sama sekali MUKTAMAD. Golongan ini dikenali sebagai anti hadis. Sembahyang mereka berbeza dengan Umum, puasa dan lain-lain perkara pokok sudah berbeza akibat meninggalkan hadis.
Ada puak pula melihat sumber hukum Islam itu hanya dua saja iaitu Al Quran dan Al Hadis saja lalu menolak Ijma Ulama dan Qias. Mereka ragui kebenaran Ulama terdahulu dan sekarang lantas mereka membuat penilaian semula terhadap Ulama dan pandangan mereka akhirnya lahirlah fahaman :
1. Semua orang boleh berijtihad tanpa perlu apa-apa syarat.
2. Menilai semula Ulama hadis dan akhirnya mereka mudah meletakkan suatu hadis itu bertaraf dhaif atau maudhu bukan berdasarkan disiplin Ilmu Hadis.
3. Cepat menghukum bid’ah,sesat,kafir tanpa melihat pada disiplin agama samada ianya furu atau usuliah.
4. Menolak amalan mazhab-mazhab Islam kerana diharamkan bertaqlid kepada mana- mana mazhab.
5. Menolak amalan amalan tariqat sufi kerana ianya di anggap bid’ah dan sebagainya.
Sebenarnya puak ini adalah aliran fahaman modenisasi yang menganggap amalan umat Islam kebanyakkannya telah di resapi amalan bid’ah.
Contoh fahaman diatas adalah sebahgian dari pandangan mereka. Bagi kita yang kerdil dalam Ilmu Islam pun kadang-kala terikut-ikut dengan fahaman mereka kalau tak menyeluruh pun tapi sebahgiannya telah kita yakini. Dari sudut ini kita ikut syafie manakala sudut lain pula kita hentam tariqat? Puak ini juga tertolak kerana fahaman mereka banyak membid’ahkan umat Islam yang sunni.Sumber hukum Islam ialah 4 iaitu(mengikut turutan)
1. Al Quraan
2. Al Hadis
3. Ijma Ulama
4. Qias

Anonymous said...

Kemudian tentang keyakinan Nur Muhammad. Ada yang kata ciptaan kaum sufi lah , bid’ah tak ada dalam Islam dan macam-macam lagi kata mereka.Sebenar nya Keyakinan tentang Nur Muhammad ini memang ada di dalam Hadis nabi s.a.w yang mana Abdur razaq telah meriwayatkan dengan sanadnya dari Jabir Bin Abdullah Al Anshari yang menutur sebagai berikut: “Aku bertanya ; ya Rasulullah beritahu aku tentang apa yang mula pertama di ciptakan Allah swt sebelum segala sesuatu.Baginda menjawab: Hai Jabir, sebelum Allah mencipta segala sesuatu Dia menciptakan nur nabimu dari NurNya..”
Sanad dari Jabir adalah shahih, tiada perubahan apa pun.Dikuatkan lagi dengan hadis yang diriwayatkan oleh Ali Bin Husain r.a yang berasal dari ayahnya(Imam Ali Bin Abu Thalib) dan dari datuknya(Nabi Muhammad s.a.w.) iaitu :“Dahulu aku adalah nur di sisi Tuhanku”.
Hadis tersebut di sebut oleh Al Hafiz Abul Hassan Ali Bin Muhammad Bin Al Qatthan di dalam Ahkamnya. Ibnu Qatthan termasuk golongan kritikus(naqqad) hadis yang terkenal dengan teknik pembahasannya dan termasuk juga sejumlah Ulama yang sangat teliti dan ketat menjaga riwayat-riwayat Hadis dan penghafalannya.Tak kurang juga Ulama-ulama yang terkenal di nusantara yang membenarkan dan menulis tentang nur Muhammad iaitu:
1. Syeikh Abdullah Arif dalam Bahr Al Lahut.
2. Syeikh Nuruddin Ar Raniri dalam Bad-I Khalqis Samawati wal Ardh
3. Syeikh Daud Al Fatani dalam Muswaddah.
4. Syeikh Nawawi Bentan dalam Bughyan al awam dll.
5. Syeikh Basri Al Manzalawi dalam Fawaid an Nadhirah
6. Sayidi Utsman Bin Abdullah Bin Aqil ibni Yahya dalam Ad Durr al Basim..
7. Sayid Jaafar Bin Ismail al barzanji dalam Nuzhatun Nazhirin
8. Saiyid Yusuf Bin Ismail an Nahbani dalam Al Anwar Al Muhammadiah min Al Mawahib Al Laduniyyah
9. Syeikh Muhammad Bin Ismail Daudi Al Fatani dalam Kaukab ad Durri
10. Syeikh Zainal Abidin Bin Muhammad Al Fatani Dalam Kasyfil Ghaibiah
11. Syeikh Ahmad BinMuhammad Zain Al Fatani dalam Badrit Tamam
12. Syeikh Utsman Bin Syihabuddin Al Funtiani al banjari dalam Ashal KhutbahTentang Tawasul dan Rabitah.

Anonymous said...

bnu Abbas menegaskan: "wasilah itu ialah pendekatan(qurbah)¨.Qatadah mentafsirkan qurbah itu ialah:"dekatkan dirimu kepada Allah Ta'ala dengan mentaati Nya dan mengerjakan amal yang di redhai Nya¡¨maka setiap perintah syara' samada yang wajib mahupun sunnat adalah tawasul atau wasilah mengikut syariat.
Dalil naqalnya ialah : Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada Nya dan berjihadlah pada jalan Nya supaya kamu mendapat keberuntungan¨ (Al Maidah : 35)
Perkataan wasilah dalam ayat di atas kebanyakkan mufasirin hampir senada iaitu menuntut atau mencari pendekatan kepada Allah Taala dengan mentaati dan mengamalkan sesuatu yang di kasihi Allah Taala.Mengamalkan sesuatu amal-jalan(wasilah) yang menuju kepada kehampiran denganNya adalah bentuknya terlalu umum tetapi berdasarkan muafakat dengan Haq Ta'ala.Diantara penjelasan ahli Tafsir yang senada tadi (sama maksud) ialah:
a. Tafsir Al Khazin j.2 ms 47.
b. Tafsir Ibnu Katsir j2 ms 52-53.
c. Tafsir Fi Zhilalil Quraan j6 ms 146
d. Tafsir Al Futuhatul Ilahiyah ms 488
Manakala Tafsir :
a. Sirojul Munir (Imam Syarbaini Al Khatib)
b. Al Kasysyaf (Imam Zamakhsyari)
c. Anwarut Tanzir (Qadhi Al Baidhawi)
d. Al Kabir (Imam Fakhrur Razi) semuanya pada umumnya menyatakan wasilah atau tawasul membawa maksud:"carilah jalan supaya kamu dapat taqarrub(mendekatkan diri) kepada Allah Ta'ala¨.
Untuk kita lebih faham tentang perkara ini kita kena tahu pengertian dua perkara dan kedua- dua perkara ini mempunyai dua makna ; kedua-dua perkara ini tidak terpisah sama sekali jika terpisah maka bathil jadinya iaitu:
1. Wasilah- cara atau jalan atau alat.
2. Ghayyah- matlamat atau tujuan.

Anonymous said...

Makna pertama iaitu Allah Ta'ala memerintahkan kita berwasilah iaini mencari jalan yang diredhaiNya samada amalan wajib atau sunnat samada dengan berdoa,bershalat,bertawasul dengan asma Allah al husna , dengan berkat RasulNya atau dengan amalan sholeh atau dengan keberkatan para auliya samada cara berziarah kubur mereka, membaca mauled , atau mengadakan haul bagi mengingat sejarah perjuangan mereka di atas jalan Allah Ta'ala atau dengan mengasihi mereka iaini dengan menambat hati dengan mereka(rabithah) supaya limpah rahmatNya ke atas kita . Kesemua amalan-amalan ini dengan syarat berlandaskan syariat Allah DAN bermatlamat(ghayyah) mendekatkan diri kepada Allah iaini dengan lain perkataan Bermaksudkan Allah dan keredhaanNya jua yang di tuntut bukan lainya.
Makna Kedua iaitu Semua wasilah hanyalah wasilah jua (sabit dengan nas syara¡¦)namun yang memberi bekas hanya Allah Ta'ala.Misalnya kita berdoa atau bertawasul dengan dengan orang-orang shalih di dalam doanya atas jalan Allah Ta'ala bahawasenya kesemua doanya itu mestilah di tujukan kepada Allah Ta'ala dan bukan kepada wasilah itu sendiri secara haqiqatnya dengan I'tiqad yang putus bahawa Allah jua lah yang menentukan dan memaqbulkan segala doaersoalan yang selalu dibangkitkan ialah bolehkah kita mendekatkan diri dengan Allah Ta'ala (bertaqarrub) dengan wasilah atau bertawasul dengan orang yang telah mati atau meninggal dunia?.
Persoalan inilah yang menjadi perselisihan di antara orang yang keliru atau tak memahami hakikat wasilah. Sebenarnya dalil yang mengatakan boleh kita berwasilahkan dengan orang yang telah meninggal dunia boleh di lihat dalam beberapa sudut asalkan caranya dibenarkan oleh syara’ dan I'tiqad kita benar iaini beri'tiqad yang memberi bekas hanya Allah Ta'ala.

Anonymous said...

Tetapi setengah dari sikap puak baru yang keliru kadangkala sampai dituduh ulama terdahulu tak belajar hadis atau cetek dalam ilmu mustalah hadis kerana banyak mengeluarkan hadis-hadis yang bertaraf dhaif dalam kitab mereka!(peristiwa ini memang benar-benar terjadi).Bila kita ukur dari segi ilmunya atau akhlaknya orang yang bercakap macam itu tadi air kaki Ulama terdahulu pun tak ada jika nak di bandingkan ilmu mereka , wara mereka , adab dan akhlaq serta tawadhu mereka bahkan sikap berhati-hatinya mereka terhadap satu-satu hukum yang nak di keluarkan kerana terlebih takut mereka itu akan Allah Ta'ala. Inilah sikap Ulama terdahulu seperti Imam-imam mazhab,Imam Ghazali r.h .Imam Mahiyuddin Abdul Qadir Al Jilani , kedua-dua Ibnu Hajar,Imam Sayuti, Imam Abu hassan Asy'ari, Imam Abu Mansur Al Maturidi , Syeikh Daud Al Fatani dan banyak lagi yang se aliran dengan mereka yang tergolong dalam mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Apa yang di takuti ialah kita menjadi puak modenis secara disedari atau pun tidak yang menjadi penilai hadis ikut acuan mentality musuh-musuh Islam sepertimana yang di ulas oleh Wan Muhammad Ali dalam bukunya Islam dan Fitnah Modenisasi Ms 92 (terbitan Pustaka Syuhada cetakan tahun 2000)dengan katanya : "Sebahgian kaum modenis menerima hadis , di samping Quraan untuk menjadi panduan hidup mereka. Tetapi mereka memilih -milih di antara hadis itu : mana yang bercanggah dengan cara hidup mereka atau kecenderungan-kecenderungan mereka, menyelewengkan maksudnya atau mereka pejamkan mata terhadapnya atau mereka tolak saja mentah-mentah sebagai hadis maudhu' ataupun sekurang-kurangnya dhaif.
Di antara hadis-hadis yang paling tidak disukai oleh kaum modenis umumnya ialah hadis-hadis yang menyatakan tentang kecelaan dunia , kecelaan hidup bermewah-mewah , keutamaan hidup miskin dan fakir dan larangan bertasyabuh iaitu menyerupai atau meniru-niru kaum kafir. Mereka menggolongkan hadis-hadis yang mereka tidak sukai itu sebagai maudhu atau sebagai dhaif bukan secara ilmiah dan dasar ikhlas tetapi atas dorongan hawa nafsu saja.
Ada pula kaum modenis yang membuat kajian terhadap hadis dan sunnah , mencuba menayangkan mentality moden mereka yang bersifat agnostic atau ragu-ragu terhadap Allah itu , ke atas para rawi tertentu membuat hadis atau membuat kebohongan , padahal para rawi itu telah di akui oleh para ahli hadis sebagai orang yang bersifat adil dan bertaqwa dan hidup dalam suasana sentiasa takut akan kemurkaan Allah.
Kemudian terdapat pula percubaan di kalangan kaum modenis terutamanuya murid-murid orientalis , untuk menganalisa hadis dengan menggunakan kaedah-kaedah "higher Criticism" seperti yang telah disebutkan tadi. Mereka di pengaruhi antara lainnya oleh orientalis Yahudi Ignaz Goldziher dan Joseph Schacht dan orientalis Kristian seperti Sir Hamilton A.R. Gibb¡¨.

Mohd Safwan Rusydi said...

Sejarah Munculnya Ilmu Sanad

Di masa Rasulullah n, ilmu sanad belum menjadi hal yang sangat penting dalam penukilan, karena para sahabat yang meriwayatkan hadits Nabi n adalah orang-orang yang adil dan tepercaya. Mereka adalah pribadi-pribadi yang senantiasa jujur dalam penukilan dan tidak pernah berdusta.

Nabi n bersabda pada haji wada’:

أَلَا، لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ مِنْكُمُ الْغَائِبَ

“Hendaknya yang hadir di antara kalian menyampaikan kepada yang tidak hadir.” (Muttafaqun ‘alaihi)

Ibnu Hibban al-Busti t mengatakan dalam muqaddimah Shahih-nya:

وَفِي قَوْلِهِ n: أَلَا لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ مِنْكُمُ الْغَائِبَ؛ أَعْظَمُ الدَّلِيلِ عَلَى أَنَّ الصَّحَابَةَ كُلَّهُمْ عُدُولٌ لَيْسِ فِيْهِمْ مَجْرُوحٌ وَلَا ضَعِيفٌ، إِذْ لَوْ كَانَ فِيْهِمْ مَجْرُوحٌ أَوْ ضَعِيفٌ أَوْ كَانَ فِيْهِمْ أَحَدٌ غَيْرَ عَدْلٍ لَاسْتَثْنَى فِي قَوْلِهِ n وَقَالَ: أَلَا لِيُبَلِّغْ فُلَانٌ وَفُلَانٌ مِنْكُمُ الْغَائِبَ؛ فَلَمَّا أَجْمَلَهُمْ فِي الذِّكْرِ بِالْأَمْرِ بِالتَّبْلِيغِ مَنْ بَعْدَهُمْ دَلَّ ذَلِكَ عَلَى أَنَّهُمْ كُلَّهُمْ عُدُولٌ وَكَفَى بِمَنْ عَدَّلَهُ رَسُولُ اللهِ n شَرَفًا

“Pada sabda beliau n, ‘Hendaknya yang hadir di antara kalian menyampaikan kepada yang tidak hadir,’ terdapat dalil yang sangat jelas tentang sikap ‘adl (jujur) para sahabat. Tidak seorang pun dari mereka yang tercela dan lemah. Kalau di antara mereka ada yang tercela, lemah, atau tidak jujur, tentu beliau n telah mengecualikannya dengan bersabda, ‘Hendaknya si fulan dan si fulan di antara kalian yang menyampaikan kepada yang tidak hadir.’ Tatkala beliau n menyebutkannya secara global dalam perintah menyampaikan agama, ini menunjukkan bahwa mereka semuanya adil. Cukuplah sebagai kemuliaan bagi mereka yang mendapatkan rekomendasi Rasulullah n.” (Shahih Ibnu Hibban bersama Al-Ihsan, 1/162)

Diriwayatkan pula oleh Al-Khathib t dengan sanadnya dari Al-Bara’ bin ‘Azib z, ia berkata:

لَيْسَ كُلُّنَا سَمِعَ حَدِيثَ رَسُولِ اللهِ n، كَانَتْ لَنَا ضِيعَةٌ وَأَشْغَالٌ وَكَانَ النَّاسُ لَمْ يَكُونُوا يَكْذِبُونَ يَوْمَئِذٍ فَيُحَدِّثُ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ

“Tidak semua dari kami mendengar hadits Rasulullah n, karena kami mencari nafkah dan memiliki kesibukan, dan orang-orang pada waktu itu tidak pernah berdusta, sehingga yang hadir menyampaikan kepada yang tidak hadir.” (Al-Kifayah fi ‘Ilmi ar-Riwayah, Al-Khathib al-Baghdadi, 2/no. 1210)

Demikian pula yang diriwayatkan dari Anas bin Malik z. Ia berkata, “Tidak semua yang kami beritakan kepada kalian dari Rasulullah n kami mendengarnya langsung dari beliau. Akan tetapi, para sahabat kami memberitakan kepada kami dan kami adalah kaum yang tidak berdusta terhadap orang lain.” (Al-Kifayah, 2/1211)

Setelah Rasulullah n meninggal, hawa nafsu pun semakin merebak di tengah-tengah kaum muslimin. Semakin banyak pula bermunculan penyimpangan berupa bid’ah, hilangnya amanah, dan menghalalkan dusta dengan tujuan-tujuan tertentu, baik urusan dunia maupun sebuah keyakinan. Hal inilah yang menyebabkan para ulama salaf bertekad melakukan penelitian terhadap setiap berita yang disandarkan kepada Rasulullah n.

Mohd Safwan Rusydi said...

Dengan sanad, seseorang menukil wahyu Allah l dan hadits Rasul-Nya secara otentik sebagaimana asalnya, sehingga memberikan kekuatan hujjah bagi seorang muslim dalam berpegang teguh dengan Sunnah Rasulullah n.

Abdullah bin Mubarak t mengatakan:

الْإِسْنَادُ مِنَ الدِّينِ وَلَوْلَا الْإِسْنَادُ لَقَالَ مَنْ شَاءَ مَا شَاءَ

“Sanad itu bagian dari agama. Kalaulah tidak ada sanad, orang akan sesukanya mengatakan apa saja yang dia inginkan.” (Diriwayatkan Muslim dalam Muqaddimah Shahih-nya, 1/15)

Yahya bin Sa’id al-Qaththan t mengatakan, “Jangan kalian memerhatikan hadits, namun perhatikanlah sanadnya. Jika sanadnya sahih maka amalkanlah. Namun, jika tidak, jangan engkau tertipu dengan hadits yang sanadnya tidak sahih.” (Siyar A’lam an-Nubala’, 9/188)

Ishaq bin Rahuyah t juga mengatakan, “Jika Abdullah bin Thahir—seorang amir di Khurasan—bertanya kepadaku tentang satu hadits, lalu aku menyebutnya tanpa sanad, dia bertanya kepadaku tentang sanadnya seraya mengatakan, ‘Meriwayatkan hadits tanpa sanad merupakan perbuatan orang-orang sakit! Sesungguhnya sanad hadits merupakan kemuliaan dari Allah l untuk umat Muhammad n’.” (Fathul Mughits, 3/4)

lan said...

Teringat Arwah Raja Datuk Seri Ashman Shah

Aku pun kabur dengan pegangan mereka. Bila banyak keraguan aku pun tinggalkan jela.. Quran & sunnah ikutan terbaik

Mohd Safwan Rusydi said...

Berkenaan Nur Muhammad:

Berkata Imam Suyuti rhm : " Ia tidak mempunyai sanad yang boleh disandarkan. " [Al-Hawi lil Fatawi : ( 1/223 )]

Hatta seorang Ulama sufi al-Ghumary mengkomen kata Suyuty tadi : " Ia merupakan satu tasahul ( hukum ringan ) yang buruk, bahkan hadith ini kepalsuannya zahir , jelas kemunkarannya, bernafas sufi ... dan yang menghairankan, Suyuty telah menisbahkannya kepada Abdul Razak sedangkan ia tidak wujud didalam " Musannaf " mahupun " Tafsirnya ", tidak juga di " Jami'nya ". Dan yang lebih menghairankan dari itu, terdapat segolongan orang2 " Syinqity " telah percaya penisbahan yang salah ini lalu mengada2kan sanad dari Abdul Razak, sampai ke Jabir r.a dan Allah tahu bahawa semua ini tidak ada asalnya. Maka Jabir r.a tiada kena mengena dengan riwayat hadith ini, dan Abdul Razak tidak mendengarnya. " [ Mulhaq Qasidah Burdah ms 75].

وهو حديث موضوع لو ذكره بتمامه لما شك الواقف عليه في وضعه ، وبقيته تقع في ورقتين من القطع الكبير ؛ مشتملة على ألفاظ ركيكة ، ومعاني منكرة
Didalam tempat lain beliau berkata : " Ia adalah hadith maudu', jika beliau sebutkan hadith hingga keseluruhannya tentu seorang yang mendengarnya tidak akan ragu2 akan kepalsuannya, dan baki hadith memenuhi dua lembaran yang besar, yang mengandungi lafaz yang janggal dan makna yang munkar. "
( المغير على الأحاديث الموضوعة في الجامع الصغير(المقدمة:ص/7) )

Lihat: http://www.fawaaid.sg/2010/04/akhirnya-dijumpa-sanad-untuk-hadith-nur.html

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wr.wb. Hai para mufti di Malaysia. Ketahuilah bahwa wahdatul wujud itu tidak sesat. Yang sesat hanyalah jika diajarkan. Wassalam.

Anonymous said...

salam sejahtera..Aku pernah dengar..seadil2 Qadhi/mufti sebelah kaki berada dalam neraka.. camna tu?..klu camtu buat apa dengar cakap org yang dah ada kaki dalam neraka...tentu cakap depa x berapa betul kan? macam ketam suruh anaknya berjalan lurus.....tepuklah dada tanya minda..suruh iman yang bernafsu mutmainnah yang jawab..jangan nafsu amarah yg menjawab..wallahu aklam..

dila aftar said...

Kepada penulis ni dinasihat kan cari lebih maklumat serta maklum balas sebelum membuat tuduhan dan fitnah. Tarikakat naqsyabandi di malaysia ni sangat banyak dan sangat ramai jemaah nya dari sebelum si penulis ni lahir lagi, tarekat yang di fatwa kan sesat tu hanya sebilangan kecil sahaja tapi masih banyak lagi tarekat yang masih boleh di amalkan, saya nasihatkan penulis pergi belajar dulu dan mendalami sendiri tarekat naqsyabandi pastu barulah komen, jangan rasakan diri tu hebat atau rasa diri tu dah terlalu banyak ilmu sedangkan ilmu allah itu apabila kita cari sehingga akhir hayat pun belum tentu kita capai semuanya.

Anonymous said...

Link sejarah Darussyifa tu dah tak boleh buka. Mereka sudah edit dan buang kenyataan tentang "Syeikh Nazim" dengan link yang baru.

Ini original article sebelum diedit:

https://www.dropbox.com/s/fp5pja0p25vgbrx/Sejarah%20Darussyifa%27.pdf

M.syauqy abdillah salafudin said...

usahlah menyalahkan orang lain, membid'ahkan orang lain, mengkafirkan orang lain, pikirkanlah kafir kita, bid'ah kita, dan kesalahan kita, agar dapat diterima sebagai muslim yang rahmatal lil'alamin

M.syauqy abdillah salafudin said...

usahlah menyalahkan orang lain, usahlah mengkafirkan orang lain, usahlah membid'ahkan orang lain, pikirkan salah kita, kafir kita dan bid'ah kita, agar menjadi muslim, mu'min dan muhsin yang sempurna dihadapan Allah

M.syauqy abdillah salafudin said...

usahlah menyalahkan orang lain, usahlah mengkafirkan orang lain, usahlah membid'ahkan orang lain, pikirkan salah kita, kafir kita dan bid'ah kita, agar menjadi muslim, mu'min dan muhsin yang sempurna dihadapan Allah

Anonymous said...

salam...

Wahai orang-orang Yang beriman! bertaqwalah kepada Allah dan carilah Yang boleh menyampaikan kepadanya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan. - Al-Maidah: 35.

>carilah yang boleh menyampaikan kepadaNya...<

hanya Allah Maha Mengetahui hakikat akan sesuatu (mutasyabbihat)...seorang Arifbillah pernah berkata "tafsirlah bagaimana pun ayat itu asalkan kembalikan kepadaNya jua (akhirnya)..." ...itu lah yg kita buat andai kata kita bertawassul, berrabhitah dsbnya...

Ulama' Fiqh sudah tentu akan menolak konsep Wahdatul Wujud contohnya, atau Hakikat Insan kerana ia di luar kotak pemikiran dan tidak terjumpa secara direct translation drpd Al Quran atau Hadis...dan sememangnya fitrahnya begitu...semenjak zaman tabi'ut tabi'in lagi...perdebatan atau perselisihan antara pendokong Fiqh dan Tasawuf tidak akan berakhir dan akan terus berlaku di mana2 sahaja...sedangkan sesama pendokong manhaj yg sama pun bertelingkah, inikan cabang ilmu yang "berbeza" (tapi sama) ??

yang menjadikan masalah sebenarnya ialah, tahapan atau darjat yg tidak sama...minhajul abidin tidak sama dengan misyatul anuar walau dikarang oleh orang yg sama...ini membawa maksud, ramai manusia pada hari ini tidak memakai pakaian sendiri...kerana sibuk memakai pakaian orang lain...yang tadika memakai baju universiti, yang sekolah menengah memakai pakaian tadika pon ada...

wahdatul wujud dikatakan sesat apabila dizahirkan maknanya...tetapi tidak andai disimpan di dalam sanubari...segala rahsia(sirr) itu wajib dijaga sebagai amanah yang dipertanggungjawabkan setelah Dia menganugerahkan sesuatu kepada hambaNya...

hanya yang me'rasa' jalan akan faham kedudukan sebenarnya...yang menge'tahui' akan terus berada dalam fasa tahu sahaja...ini adalah ujian yg telah diberitahu awal lagi oleh sheikhul mursyid kita...maka, harungilah ia dengan sabar...

ratiya said...

shbt2, kena mendalami lg apa itu tasawuf... andai belum kenal tasawuf, jgnlah swenang2nya berbicara ttgnya...

Anonymous said...

Ilmu fardhu Ain itu terbahagi kepad tiga:
1. Feqah
2. Tauhid
3. Tasawuf
Tasawuf itu mengenal Allah dengan hati manakala Tauhid itu mengenal Allah dengan akal. Tareqat itu jalan mengenal Allah secara Tasawuf dengan membersihkan hati secara amalan zikir2 yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW kepada sahabat2nya dan bersalasilah hingga kepada Syeikh2 Tareqat sampailah kezaman kini
Salasilahnya tidak putus hingga sampai ke Nabi Muhammad SAW.
Ulamak besar terdahulu berguru dengan seorang tukang kasut didalam ilmu tasauf dan amalannya ialah Tareqat iaitu Imam Ghazali. Contoh lain Syeikh Abdul Qodir Al Jilani seorang wali besar juga bertareqat.
Cara mudah nak tengok benarnya orang tareqat ini cari melalui google rupa wajah Sheikh2 Tareqat ini spt sheikh tareqat Ahmadiyah banyak diwarisi oleh mufti N.S. Tok Kenali juga Bertareqat Ahmadiyah.
Sila google image sheikh tareqat Naqsyabandiyah, sheikh tareqat syaziliyah, Sheikh tareqat Syatiriyyah dan bandingkan dengan rupa diri kemudian jawab dalam hati
Sekiian harap maklu


cheyat said...

Salam..
Apa-apahal pun Tarikat adalah diperlukan utk seseorang sampai kepada matlamat. Tarikat itu jalan ikat hati kita agar tidak tergelincir dari landasan menuju kepada Allah.

Tanpa tarikat kita tak dapat beramal soleh. Amal ibadat tu mudahlah nak buat..amal soleh macamana pulak??

Contoh ya..kalau bersembahyang tapi hati lalai..Allah murka dengan memberikan janji neraka Weil..bagaimana nak khusyuk dan tawadhu??

Ada ustaz-ustaz moden ni nak bagi guideline?? selalunya jawapan yg diberikan hanyalah cerita tentang bagaimana hebatnya sahabat-sahabat Rasulullah khusyuk sedangkan khusyuk tu bukan hanya amalan utk mereka sahaja...kita pun wajib khusyuk?? tapi bagaimana???

Tarikat memberikan jalannya..jalan bagaimana pekerjaan hati bila menunaikan amal ibadat...

cheyat said...

Salam..
Apa-apahal pun Tarikat adalah diperlukan utk seseorang sampai kepada matlamat. Tarikat itu jalan ikat hati kita agar tidak tergelincir dari landasan menuju kepada Allah.

Tanpa tarikat kita tak dapat beramal soleh. Amal ibadat tu mudahlah nak buat..amal soleh macamana pulak??

Contoh ya..kalau bersembahyang tapi hati lalai..Allah murka dengan memberikan janji neraka Weil..bagaimana nak khusyuk dan tawadhu??

Ada ustaz-ustaz moden ni nak bagi guideline?? selalunya jawapan yg diberikan hanyalah cerita tentang bagaimana hebatnya sahabat-sahabat Rasulullah khusyuk sedangkan khusyuk tu bukan hanya amalan utk mereka sahaja...kita pun wajib khusyuk?? tapi bagaimana???

Tarikat memberikan jalannya..jalan bagaimana pekerjaan hati bila menunaikan amal ibadat...

Anonymous said...

HAI MANUSIA BODOH LEBIH BODOH DARI LEMBU....

JANGAN LAH KAMU BERDEBAT JIKA ISI DIDADA KAMU SENDIRI BELUM KAMU TEROKAI,,APATAH LAGI HENDAK BERCAKAP TENTANG QURAN..
DAN TIAP2 DARI KAMU ITU HANYA TAHU BACA DAN MENGAMBIL TERJEMAHAN NYA SAHAJA. SEDANGKAN HAKIKAT AYAT ITU KAMU XRETI..USAHLAH MENUNJUKKAN KEBODOHAN KAMU ITU..MEROSAKKAN NAMA RASULULLAH SAHAJA.

BAGI YANG XRETI PERGI BELAJAR.
DAN RAJIN2 LAH BERDOA MOGA DIBERI KEFAHAMAN TENTANG AGAMA WAHAI MANUSIA@SYAITHOM!!
MAKIN KAMU BERDEBAT HATIKU MERASA PANAS KERANA MASING2 MENGELUARKAN AYT SUCI QURAN DAN BERDEBAT ATAS HAL YANG LANSUNG TIADA FAEDAH!
BERDEBAT PANDAI! BELAJAR MALAS!

DAN UNTUK PENGETAHUAN KAMU,, ORANG YANG MERASA PANDAI ITU SEBENARNYA ORANG BODOH YANG AMAT SANGAT.

SEMAKIN PANDAI SESEORANG ITU..NISCAYA SEMAKIN INGAT HATINYA KPD ALLAH.. BUKAN SEMAKIN SEDAP GUNA AYAT ITU INI UNTUK BERDEBAT!

Noorhaide Baharin said...

Jgn sombong atau menghina yg lain...kerana anda belom tentu betul...cari lah ilmu sebanyak mungkin...bkn menghukum dgn ilmu yg sedikit...

Anonymous said...

kalau berhujjah dg org jahil inilah padahnya,,,,segala hadis dia borong semua...segala kata2 guru semua betul tak perlu selidik sahih atau tidak!!!

Anonymous said...

salam tuan mohd safwan rusydi...
barang siapa yang bukan ahlinya, janganlah mengeluarkan sebarang kenyataan yang dia sendiri pun tak tahu akan kebenarannya...
bak kata seorang arif billah, orang yang "tak" tahu itu tidak tahu bahawa yang sebenarnya dia pun "tak" tahu..tetapi dia kata dia tahu...
tawadhuk itu punca mendapat ilmu...
dan hidayah itu milik mutlak Allah...wallahu'alam..

Anonymous said...


bila sibuta hati... berbicara...

Anonymous said...

bila sibuta hati... berbicara...

Anonymous said...

Jika mahu penjelasan sebenar tareqat sila kunjungi web site gnosticman oleh Arifbillah Hj. Hussin bin Hj Latif dari Singapura. Beliau mengajar tasawuf jalan nabi. Banyak nideo di dalam tu dan panjang-panjang pula. Beliau dapat bukakan pintu makrifat dalam 1/2 jam sahaja berbanding jalan wali kadangkala 20 tahun pun belum pasti jumpa jalan makrifat. Mursyid satu tareqat(dirahsiakan) namanya pun menangis dan mengakui kebenaran ilmu Hj. Hussin ini.

Anonymous said...

banyak perpecahan dari perpaduan... 73 golongan yang ada diatas muka bumi Allah ini..hanya satu golongan yang akan diterima, carilah golongan yang satu tersebut, ikutilah dan dalamilah ilmu golongan yang telah dijamin oleh Allah S.W.T akan Syurga-NYA.

zulhusni madzhab said...

http://www.darussyifa.org/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=32.....klau ni lah sejarahnye takde pulak yg mnunjukkn sjarah pnukaran trikh kliah dr selasa mlam rabu ke isnin mlam selasa adlah dsbbkn indvidu trtntu....n kpada yg mghntam nye tntg artikel ini brkaitan syeikh yg dsbut hrap mrujuk smula fatwa jakim di efatwa...bleh tgok tntg fatwa tariqat trsbut...

zulhusni madzhab said...

http://www.darussyifa.org/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=32...klau nih artkel sjarahnye tkde pilak yg mnunjukkn pnukran trikh kuliah dr selasa mlam rabu dtukar kpada isnin mlam selasa adlah dsbbkn indvdu trtntu....dan kpada indvdu yg mghntamnye tntg tariqat ini bleh lah mrujuk fatwa jakim di efatwa mgnai tariqat yg dsbutkan...

Anonymous said...

Assalamu alaikum...
Maaf kerana menyelati perbincangan tuan2. Pada pandangan hamba yang hina ini selain Allah adalah makhluq (ciptaan). Yang dikatakan haram itu bukanlah seperti haramnya anjing dan babi. Tetapi lebih kepada kemaslahatan umat. iaitu begitu sedikit mursyid yang diberi kefahaman dari Allah untuk memahamkan konsep2 berkaitan. adapun dikatakan wahdatul wujud itu bukanlah fahaman semata2, ia lebih kepada pengalaman seorang pencinta Allah. Cinta tidak dapat difahami bahasanya, apatah lagi berkaitan wahdatul wujud. Secara asasnya mudah,semua yang ada di alam ini, ada tanda2 Allah. tetapi semuanya selain Allah jua. Orang yang asyik dengan Allah akan merasai alam ini seolah-olah satu dengan Allah. SEOLAH-OLAH sahaja. sepserti fatamorgana jua. seperti orang yang sedang bercinta,apa yang datang daripada kekasihnya itu dianggap sebagai kekasihnya juga, walhal kekasihnya tetap kekasihnya. dan bukan benda2 kepunyaan kekasihnya, tapi semata2 ada kaitan dengan yang dikasihi. kata orang2 terdahulu, jika tak dapat jumpa orang yang dikasihi, dapat tengok bumbung rumah pun jadilah.
Mursyid yang faham perkara dan hal ini sangat sedikit. Yakni sangat sedikit yang faham kata2 ibn Arabi itu sendiri. Banyak yang lebih kepada andaian kecetekan ilmu mereka.
Ini masih separuh perjalanan dalam Wilayah - kesufian. Ini adalah kemabukan ketika mengalami fana-lebur diri dalam mencintai Allah.
Tetapi dalam Naqshabandiyya seluruhnya, mengamalkan tariqat Nubuwat. Iaitu perjalanan cara Kenabian. Untuk faham masalah ini, tuan boleh rujuk maktubat (nota2) Hadrat Syaikh Ahmad Sirhindi (mujaddid alf thani). Tuan akan dapati perbezaan antara fahaman wahdatul wujud yang sebenar dan wahdatul syuhud yang dibawa dalam tariqat Naqsyabandiya.

Asmuri's Blog Merangin said...

Saya tak hendak debat pasal ni .tapi dari kisah ulama sufi seperti syech aldulkadir aljailani yg sangat kesohor tu,selalu saja di sebutkan di antara tawasul kyai-kyai syariat.artinya mereka mengakui ada bagian untuk mendapatkan kemudahan bila berdoa dengan orang yang terkenal zuhud dalam mengngat alloh.tapi mengapa kita selalu mencela pada org yang selalu mengngat alloh itu .dengan jalan tariqat,kita tahu bawa pada saat ini melewati ribuan mil bukan lagi di golongkan musafir kkerana bisa di tempuh dalam 2 jam dengan pesawat terbang apakah haram hukumnya menaiki pesawat terbang kerana tidakada di sebutkan dalam Aqur'an .saudara memakai kaca mata untuk menulis blog ini dengan tujuan mencela orang sufi ,memakai kaca mata tidak di sebutkan dalam Alqur'an karena zaman nabi sAW belum ada kaca mata anda mau di katakan syrik menggunakan benda ( kaca mata ) yang tidak di sebutkan dalam hadis dan Alqur'an. marilah kita mengambil manfaat Alloh saja sayang pada para Wali dengan memberikan maunah sebagai bagian dalam pengembangan syiar Islam.apakah penulis blog ini sudah berupaya menyiarkan Islam seperti mereka.atau ingin meruntuhkan persaudaraan kaum muslim sahaja.
mohon maaf jika tulisan saya mendukung perjuangan para Sufi .

Najib Motivator said...

Kamu adalah pengikut Ibnu Taimiyyah yg sejati...
Kasihan...

Anonymous said...

Wahai saudara2 ku yg post komen,marilah brlapang dada

Anonymous said...

Syeikh idris marbawi berguru dengan tok kenali, tok kenali berguru dengan abdul rahman limbong, abdul rahman limbong berguru dengan tok ku paloh. Tok ku paloh generasi ke 32 dari cucu Rasulullah S.A.W. (hussein). Tok ku paloh juga mengamalkan tariqat naqsyabandiah. Berhati-hati dik dalam membuat kenyataan. Cuba semak setiap nama yang saya sebutkan diatas.

budi srijaya said...

Tak usah banyak cakap kalau ilmu awak masih dangkal.pelajari seksaman hal ihkwal tareqat baru comment.hai penulis sy mau tanya kenal tidak kamu dengan nenek dari nenek kamu dan seterusnya.(Nenenk moyang kita)kalau jujur kau jawab pastilah kau tak tau.kalau ketunan yang menurunkan kamu saja kau tdak kenal..lalau bagaimana kau mau kenal dengan TUHANmu.

Anonymous said...

highlight gempak. sebelum nak kaitkan sesat ade baik ukur diri dengan dato haron din..
hati2 menulis ya... jenuh nak menjawab akhirat nnt.

Anonymous said...

Buat dakwah lg bagus

Anonymous said...

salam ... awat sheikh? sesat ka tarekat ni? tang mna sesatnya sheikh? hang ni belajaq agama .. belajaq qolallah qola rasul ... jum .. kita x mau ambek pendapat penentang saja , jum p jumpa mursyid tarekat .. hg sembang la dgn depa .. nak tngok hang sapa depa sapa ... jgn jadi bodoh sombong . ada akal guna .. Org yang dok tengtang tarekat ni .. bila org ajak jumpa tok guru tarekat x mau jumpa pulak .. bukan main lagi nak post2 dlm blog nak kata tarekat sesat .. la ni face to face jum jumpa mursyid tarekat .. lepas tu kita tngok sapa sesat sapa jahat . ok sjujurnya aku ni ahli tarekat dktchangloon tu jugak ... la ni hang mai changloon jumpa tokguru aku .. jgn dok sembang kot belakang ja .... aku dpt hang sakit.... nohhh habaq skali lagi... jgn sembang kemaih ... jalan nabi hg jgn main2 . takut mati hang menyesai .

Shah Al Qaed said...

Kahkahkah. ...kompom ko ni sesat

patriotjiwa said...

Wasilah, tawajuh dan rabithah ada di sebut hujattul islam imam ghazali dalam ihya ulumuddin dalam bab adab berzikir yg dibolehkan.

Seperi jua perkataan tariqat atau tasawuf, perkatan fiqh dan fuqaha juga tiada terdapat dalam hadis atau quraan. Bukan bermakna ilmu ini tidak ujud di zaman nabi !

Kita di malaysia berhutang budi kepada sufi tariqat spt sheikh ahmad qusyasyi sheikh tarrqat syatariah yg melalui turunan anak muridnya spt tok paloh ie sheikh malik terengganu telah mewariskan kepada kita wirid selepas sembahyang. Semua amalan dalam tariqat sufiyah al muqtabaroh adalah bersumber dari quran dan hadis. Jadi janganlah mencela warisan ilmu islam ini.

ijan brassica said...

Mereka yang suka membuat vonis,sesat,kafir. . . .mungkin mereka udh hafal puluhan ribu hadis,dan ribuan kitab. . .kali ya. ?. . . dan mungkin orang2 yang seperti itu sehariannya hanya sholat,dan hatinya tak pernah berpaling dari Allah ta'ala,makanya mereka berani memvonis atau menghakimi temannya. ..dan menganggap dirinya ejen surga. . .mari banyak2 beristigfar . . .

Anuar bin Safian said...

Kadang-kala sukar untuk menerima hakikat.. terutamanya yang pertama, segala keyakinan itu telah terpahat kukuh di dalam hati hasil daripada tiadanya tapisan dgn menggunakan akal dan ilmu.. yang kedua beranggapan semua yang kelihatan Islam itu adalah menepati syariah dan kekal dengan tanggapan itu, walhal tiada yang diajar oleh Rasullullah, para sahabat, Tabi'en dan para tabi' tabi'en.. Untuk amal Islam perlu kembali semula kepada ajaran asal rasullullah kerana dalam bab ibadat (bukannya muamalat) sesuatu amalan itu tidak boleh ditambah kemudian tanpa ada dalil kuat yang menyokongnya.. jika seseorang atau sekumpulan manusia mula mempercayai sesuatu amalan dilakukan yang kelihatan seperti 'Islam' (sedangkan tiada dalil) maka sedarlah dia telah ditalbis iblis!

http://www.youtube.com/watch?v=ArH_TgJhJEk

http://www.youtube.com/watch?v=ZUet5SNVYiM

http://www.youtube.com/watch?v=EVRbiSVvcOw


Anonymous said...

tarikat hakikat kesufian bukan sekadar jalan ilmu pengetahuan. ia adalah jalan peng amalan ibadat. jika tidak beramal dan sekadar tahu, macaman nak dapatkan pengalaman kesufian sebagaimana org2 sufi terdahulu. bila tak ada pengalaman hakikat, bagaimana nak dapatkan keyakinan. itu sebab la ada yh setengah jalan sudah patah balik. beribadatlah sebagaimana org2 yg memeperolehi pengalaman kerohanian sebelumnya perolehi.

Anonymous said...

Assalam...
Sesiapa pun boleh dan mampu utk memberi komentar dlm perbahasan tasawwuf, itu jelas dalil bhw kita semua bkn tgolong dr ahlinya, ini kerana tasawwuf merupakan satu ilmu di luar tanggapan oleh ahli2 zahir seperti kita semua. Hanya ahli2nya shj mampu utk berbicara, kt yg serba kekurangan ini akn menemui jln buntu jika berterusan utk menyatakan komentar, hujahan hatta kritikan ilmiah sekalipun. Ilmu tasawwuf ilmu yg tdk ada isu di dlmnya, jika timbul isu, maka sebenarnya kita sendiri yg gagal utk memahami apa itu ilmu tasawwuf. Moh saudaraku semua, kita sama2 terokai apa itu hakikat ilmu tasawwuf ini.😊

Anonymous said...

Assalam...
Sesiapa pun boleh dan mampu utk memberi komentar dlm perbahasan tasawwuf, itu jelas dalil bhw kita semua bkn tgolong dr ahlinya, ini kerana tasawwuf merupakan satu ilmu di luar tanggapan oleh ahli2 zahir seperti kita semua. Hanya ahli2nya shj mampu utk berbicara, kt yg serba kekurangan ini akn menemui jln buntu jika berterusan utk menyatakan komentar, hujahan hatta kritikan ilmiah sekalipun. Ilmu tasawwuf ilmu yg tdk ada isu di dlmnya, jika timbul isu, maka sebenarnya kita sendiri yg gagal utk memahami apa itu ilmu tasawwuf. Moh saudaraku semua, kita sama2 terokai apa itu hakikat ilmu tasawwuf ini.😊

Anonymous said...

Assalam...
Sesiapa pun boleh dan mampu utk memberi komentar dlm perbahasan tasawwuf, itu jelas dalil bhw kita semua bkn tgolong dr ahlinya, ini kerana tasawwuf merupakan satu ilmu di luar tanggapan oleh ahli2 zahir seperti kita semua. Hanya ahli2nya shj mampu utk berbicara, kt yg serba kekurangan ini akn menemui jln buntu jika berterusan utk menyatakan komentar, hujahan hatta kritikan ilmiah sekalipun. Ilmu tasawwuf ilmu yg tdk ada isu di dlmnya, jika timbul isu, maka sebenarnya kita sendiri yg gagal utk memahami apa itu ilmu tasawwuf. Moh saudaraku semua, kita sama2 terokai apa itu hakikat ilmu tasawwuf ini.😊

Anonymous said...

Assalam...
Sesiapa pun boleh dan mampu utk memberi komentar dlm perbahasan tasawwuf, itu jelas dalil bhw kita semua bkn tgolong dr ahlinya, ini kerana tasawwuf merupakan satu ilmu di luar tanggapan oleh ahli2 zahir seperti kita semua. Hanya ahli2nya shj mampu utk berbicara, kt yg serba kekurangan ini akn menemui jln buntu jika berterusan utk menyatakan komentar, hujahan hatta kritikan ilmiah sekalipun. Ilmu tasawwuf ilmu yg tdk ada isu di dlmnya, jika timbul isu, maka sebenarnya kita sendiri yg gagal utk memahami apa itu ilmu tasawwuf. Moh saudaraku semua, kita sama2 terokai apa itu hakikat ilmu tasawwuf ini.��

Anonymous said...

Assalam...
Sesiapa pun boleh dan mampu utk memberi komentar dlm perbahasan tasawwuf, itu jelas dalil bhw kita semua bkn tgolong dr ahlinya, ini kerana tasawwuf merupakan satu ilmu di luar tanggapan oleh ahli2 zahir seperti kita semua. Hanya ahli2nya shj mampu utk berbicara, kt yg serba kekurangan ini akn menemui jln buntu jika berterusan utk menyatakan komentar, hujahan hatta kritikan ilmiah sekalipun. Ilmu tasawwuf ilmu yg tdk ada isu di dlmnya, jika timbul isu, maka sebenarnya kita sendiri yg gagal utk memahami apa itu ilmu tasawwuf. Moh saudaraku semua, kita sama2 terokai apa itu hakikat ilmu tasawwuf ini.😊

Anonymous said...

apabila qasidah sudah diterima d msia....mereka dituduh syiah...apabila al madad semakin menjadi sebutan muda mudi drpd lagu rock.....tiba2 diharamkan tanpa alasan kukuh....apabila ramai mendekati dan mempelajari ilmu tasawwuf....ajaran mereka dikatakan haram pula....ape lagi pada kita wahai umat Islam....kite selalu berpecah dan brgaduh pd isu2 yang baik....kenapa isu2 PANAS DAN MEROSAKKAN MORAL.....kite tidak canangkan seluruh dunia....?

Lara HT said...

Jumhur ulama mengatakan lukisan gambar itu haram..maka bagaimana mereka membuat byk gambar2 sheikh nazim dan lbh serius lg ia bertujuan agar pengikutnya blh membayangkan wajah sheikh nazim ketika berzikir..bukankah sepatutnya fikiran tumpu mengingati Allah swt bukannya sheikh. . Dan jika benar gambar lukisan itu dibenarkan dan perlu bagi tujuan rabithah, maka sudah pasti kita akan dapati gambar Rasulullah SAW pd masa ini. Dan pasti Rasulullah saw menyuruh para sahabat melukis gambar Baginda saw byk2 agar umat terkemudian spt kita dpt melihat wajah Baginda dan membayangkan ketika berzikir. .

Den Ivan said...

Kerajaan larang tariqah naqsabandiyah kadirun yahya... bukan semua tariqah.... ada sebagian kelompok ini senaja menyelewengkan ajaran asal...

Den Ivan said...

@

Den Ivan said...

😀

Den Ivan said...

Kerajaan larang tariqah naqsabandiyah kadirun yahya... bukan semua tariqah.... ada sebagian kelompok ini senaja menyelewengkan ajaran asal...

Den Ivan said...

Kerajaan larang tariqah naqsabandiyah kadirun yahya... bukan semua tariqah.... ada sebagian kelompok ini senaja menyelewengkan ajaran asal...

Anonymous said...

Dia bukan kata yg tak ambil Tareqat itu kufur, tapi dia kata bagi orang yg tak berkata ada dalam alQuran itu kufur. faham molek bahasa dia. Bukan bahasa arab pon tu.

Anonymous said...

Saya pun confuse skrg...semua kata dia betul dgn dalil2...
Hatta Shiah kata dia betul dgn dalil2nya.... Samy Velu pun kata dia betul dgn dalil2 nya....
Ya Allah tunjukkan lah kami jln yg LURUS..

nik mohd zarini said...

Kenapa tidak balik kepada asas !
Sebelum semua dudok menegak benang basah....cek dulu Nabi Mohammed sendiri itu bertarikat apa?
Kalau Nabi Mohammed sendiri tidak bertarikat...maka adakah kita ini semua dudok atas landasan yg benar?
Tentang Koromah ke,Sakti ke,Magic ke seseorang guru tarikat jangan sekali2 libatkan dg akidah individu masing2 kerana yg magic2 ini ada dimana2 pun....kalau menjadi tunggak asas bagi mengiakan "kebenaran" seseorang guru itu ...baik kita berguru dg David Copperfield le...he,he.
Insan yang tidak pergunakan akal adalah bertaraf haiwan....pakai otak la dan fikir rasional, jangan jadi bodoh atau di perbodokan oleh golongan2 yg mementingkan diri@memperkayakan diri....malas kerja dan dg nyatakan perhambakan manusia bodoh yg dahagakan ilmullah!
Fikir lah...bagaimana guru2 ini boleh bercerita tentang "kematian" walhal mereka semua belum sebenar2 mati ?
Kalu yakin kepada Einnanillah...pegang aja kepada Einanillah !

Anonymous said...

ulasan daripada penulisan agama tanpa penerangan lanjut dari si penulis pun boleh dipahami berbeza oleh pembaca. Sepatutnya sebelum mengeluarkan artikel sebegini lebih elok sekiranya pemahaman saudara di pastikan dengan si penulis dahulu. Jika apa yang ingin disampaikan tidak sama seperti yang saudara sampaikan, sudah tentu ia akan menjadi fitnah sekiranya pembaca bersetuju dgn penulisan saudar. Bayangkan berapa ramai pembaca membaca blog ini, berapa ramai yg bersetuju, berapa ramai yg menyebarkan, berapa ramai yg menyebarkan dari pembaca pertama dan seterusnya. Wallahu,alam

Anonymous said...

taubat la saudara2 yg beri komen bukan2

Anonymous said...

Bahasa mudah pon xfaham.. Hahaha.. "Siapa yg cakap Tariqat xde dalam Al-Quran dan Sunnah" bukannya "Sape x amek trekat dia kufur" Hahaha.. Khawarij kau ni..

Anonymous said...

Tidak wujud fatwa tariqat naqsyabandi sesat..
Baca pun tak reti ada hati nak hakimi ilmu tinggi?? Sedarlah wahai sahabat...

Afiq said...

SIAPA KATA TAREKAT TAKDER DALIL DALAM AL-QURAN!!!???

1- Rujuk Surah Al-Jin, Ayat 16.

2- Yg bermaksud, "Dan bahawa sesungguhnya! Kalaulah mereka (manusia dan jin) itu berjalan betul di atas jalan ini (Islam), sudah tentu Kami menurunkan hujan lebat kepada mereka (rahmat)."

3- Sekiranya dibaca di dalam Bahasa Arab maka akan berjumpa dengan perkataan "TAREKAT".

4- Menurut Ulama, tarekat di sini membawa dua maksud, iaitu tarekat umum yakni Islam dan tarekat khusus yakni yg digunakan oleh ahli Sufi.

5- Hakikatnya, semua umat Islam sebenarnya sedang beramal dgn tarekat (Islam).

6- Adakah anda menyedari sekiranya anda menyatakan tarekat itu sesat ataupon kafir sebenarnya anda telah menyatakan Islam itu sesat ataupon kafir. Wa'iya Zubillah.

7- Sekiranya tidak memahami dan mendalami sesuatu ilmu, diam adalah paling utama.

Semoga bermanfaat...

Anonymous said...

Baca sendiri ajaran Sheikh Nazim di http://www.sheiknazim2.com/haqnew.html.

Beberapa contoh dari http://www.sheiknazim2.com/haqnew.html

"When a person takes Bayyat from Moulana the Spiritual Power of Moulana Sheikh Nazim is always with that person immaterial of how far away in distance he is from the physical presence of Moulana. Moulana will be with him through every moment until that person reaches the grave. Until the Day of Judgement Moulana will be with that person. Even until he reaches in front of Allah Almighty will Moulana be with him. When Allah Almighty questions this person, Moulana shall answer all these questions instead of him. In this time it is not possible to find this kind of Auliya who are the like of Moulana Sheikh Nazim."

"Another of the miracles of Moulana Sheikh Nazim is the miracle in the grave. When the Angels appear in the mureeds grave to question him, Moulana Sheikh Nazim will immediately be there and say to the Angels “Don’t question my follower, question me instead of him and I will answer on his behalf. “The Angels shall not be able to bear the Light of Moulana Sheikh Nazim and due to this they shall be forced to go away."

" NO QUESTIONING IN THE GRAVE

As for anyone who is related to Moulana Sheikh Nazim as a mureed the Angel of Death, Israel (alai) will have nothing to do with him. The soul of this mureed at the time of his death will be taken by Moulana Sheikh Nazim. He shall look at the mureed and immediately the soul of that mureed will leave his body. There is nothing for either the Angel of Death or for the Angels of the Grave to do with the mureeds of Moulana Sheikh Nazim. This is because it has been so ordered and it is by the Divine Power of Allah Almighty which has been given to him that Moulana Sheikh Nazim is so empowered. This is specially for Moulana Sheikh Nazim."

"The Sultan ul Auliya is the Khaliphatullah of the time and he represents the Holy Prophet Muhammad (peace be upon him) while the other Saints represent one of the other 124,000 prophets. As all the other Prophets are also represented by the Seal of Prophets Seyyidina Muhammad (peace be upon him), the Sultan ul Auliya of the time also has the Tajjalli and the power of all the 124,000 Prophets."

"As the Khaliphatullah or the representative of Allah Almighty in our time, it is Moulana Sheikh Nazim who is inside the ka’abatullah. The ka’abatullah is also known as the Baithullah or the House of Allah. Allah Almighty is everywhere but especially in the Baithullah as He has Himself called it the House of Allah. For it to be called the House of the Lord, the Lord of the house must be in it. The Lord of the house is represented by His Khalifa who in this time is Moulana Sheikh Nazim."

"Anybody who takes Bayyat from Moulana Sheikh Nazim, specially those from the Western countries, will not leave this world except as Walis. Regarding this Moulana says “I have been ordered by Allah Almighty and by the Holy Prophet Muhammad (peace be upon him) to gather all the Lights that are now coming from Western and European countries and to return them to their origin. Any European or Westerner or anyone else making Bayyat will not leave this Dunya, except as an Auliya and he shall reach to the highest stations which Allah Almighty offers to His beloved servants"

Semacam tetapi lebih hebat dari dakwaan Ustaz Ashaari Al-Arqam. Kalau tahap ini belum lagi sesat tak tahulah apa nak dicakapkan lagi.

Anonymous said...

tak habis habis nak berpecah belah sesama umat.

Anonymous said...

""Maksudnya: “dan berjaga-jagalah engkau dari berkata bahawa Tariqat Sufi tiada dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Sesungguhnya (perkataan) itu adalah Kufur”.

Salam, mohon jangan mentafsir sesuka hati. Ini semua berkait dengan kefahaman yang bukan dari fikiran (anggapan semata-mata), ia adalag dari hati. Dia xcakap ; kalo ambil faham begitu jadi kufur. tetapi ia nak bagitau bahawa sesuatu itu mestilah diukur dengan hati dan petunjuk Allah sebelum kita menjatuhkan keputusan atau hukum atau mempercayainya.

Sebarang kata/pandangan/dll dari suatu sumber mestilah diteliti dengan baik sebelum ia menjadi fitnah.

Salam

aray sastra said...

Sesekali coba lah datang ke Babussalam langkat. ziarah makam tuan guru Syekh Abdul Wahab Rokan.

Anonymous said...

Ana baru baca artikel ini dalam perdebatan ini bukan baru dah lama dah tapi siapa yg mengenal intan dgn maknikam itu lah ilmu yg menuntut ilmu itu wajib dan perdebatan ini serupa dgn syeikh nurruddin dan syeikh al nurari itu lah kehebatan ilmu dan allah akan memertabat seseorang antara ilmu masing yg lemah sekarang rata rata melayu tak ada ilmu dan tak mahu belajar itu lah pokoknya ditambah pula haram mengharam tu pasal rata rata asli tak masuk islam sebab islam yg dibawa jabatan agama islam sekarang meyusahkan mereka

mohd zulkifli abdul rahman said...

Siapa sebenarnya yg pernah menemui Allah...
Nabi saw atau Tuan Guru tarekat..
Ambillah jalan dri sumber Nabi saw kerana Baginda telah diiktiraf Allah..
Silap datangkan hadis sohih jika benar sanad tarekat dri Nabi..
Samaada dri apa yg dizikirkan dan juga kaedah2 ketika berzikir..
X kan tak ada hadis yg menunjukkn Baginda melakukan zikir spt kaedah orang tarekat ni..
Kalu ada emailkan mozara1965@gmail.com

mohd zulkifli abdul rahman said...

Siapa sebenarnya yg pernah menemui Allah...
Nabi saw atau Tuan Guru tarekat..
Ambillah jalan dri sumber Nabi saw kerana Baginda telah diiktiraf Allah..
Silap datangkan hadis sohih jika benar sanad tarekat dri Nabi..
Samaada dri apa yg dizikirkan dan juga kaedah2 ketika berzikir..
X kan tak ada hadis yg menunjukkn Baginda melakukan zikir spt kaedah orang tarekat ni..
Kalu ada emailkan mozara1965@gmail.com

ilham ardian nurgas said...

subhanallah,,,,,,

semoga kita semua di beri hidayah oleh Allah SWT.kami semua ummat muslim bersaudara,oleh karena itu, marilah kita semua memahami apa arti hidup kita di dunia ini.carilah jalan menuju kampung akhirat, dengän iman,jalankän syariatullah,dan fahamilah hakekat-Nya untuk mencapai puncak kenikmatan yang tida tara,,,wassalam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails