Selasa, 2 Oktober 2018

Bergaul Dengan Masyarakat Atau Bersendirian


Rasulullah s.a.w bersabda:


الْمُؤْمِنُ الَّذِي يُخَالِطُ النَّاسَ ، وَيَصْبِرُ عَلَى أَذَاهُمْ ، أَعْظَمُ أَجْرًا مِنَ الْمُؤْمِنِ الَّذِي لَا يُخَالِطُ النَّاسَ ، وَلا يَصْبِرُ عَلَى أَذَاهُمْ 


Orang Mukmin yang bergaul dengan masyarakat dan bersabar di atas karenah mereka lebih besar pahala dari orang Mukmin yang tidak bergaul dengan masyarakat dan tidak bersabar di atas karenah mereka. (HR. Tirmizi; disahihkan oleh Syeikh Al-Albani)


Imam As-San'ani rahimahullah berkata:


فِيهِ أَفْضَلِيَّةُ مَنْ يُخَالِطُ النَّاسَ مُخَالَطَةً يَأْمُرُهُمْ فِيهَا بِالْمَعْرُوفِ ، وَيَنْهَاهُمْ عَنْ الْمُنْكَرِ ، وَيُحْسِنُ مُعَامَلَتَهُمْ ، فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مِنْ الَّذِي يَعْتَزِلُهُمْ وَلَا يَصْبِرُ عَلَى الْمُخَالَطَةِ. وَالْأَحْوَالُ تَخْتَلِفُ بِاخْتِلَافِ الْأَشْخَاصِ وَالْأَزْمَانِ.


Padanya terdapat keutamaan bergaul dengan masyarakat dengan pergaulan yang akan dapat memerintahkan mereka kepada makruf (kebaikan), dapat mencegah dari kemungkaran dan dapat memperbaiki muamalah bersama mereka. Sesungguhnya ianya lebih afdhal (utama) dari orang yang mengasingkan diri dari mereka dan tidak bersabar di atas pergaulan (dengan masyarakat). Dan keadaan tersebut (realitinya) berbeza-beza dengan perbezaan individu serta zaman. (Subulus Salam)


Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah ditanya:


Manakah yang lebih utama orang yang meniti di atas jalan uzlah atau pergaulan (dengan masyarakat)? Jika hanya salah satu antara keduanya, adakah ia berlaku secara mutlak atau hanya waktu-waktu tertentu sahaja? 


Beliau menjawab:


"Masalah ini terdapat perselisihan manusia terhadapnya? Sama ada perselisihan secara kulli (menyeluruh) mahupun secara keadaan (tertentu); Hakikat perkara ini sesungguhnya "Pergaulan" kadangkala menjadi wajib atau sunnat, manakala seseorang individu kadang-kadang menuntutnya agar bergaul sekali-sekala dan bersendirian sekali-sekala. 


Penggabungan yang demikian: Bahawa pergaulan yang mana jika padanya terdapat tolong-menolong di atas kebaikan dan taqwa, maka ia diperintahkan. 


Dan jika terdapat di dalamnya tolong-menolong di atas dosa dan permusuhan, maka ianya dilarang. Maka percampuran dengan orang-orang Islam pada jenis ibadat adalah seperti: solat 5 waktu, solat jumaat, solat dua hari raya, solat khusuf (gerhana), solat istisqa (meminta hujan turun) dan lain-lain lagi. Maka ia termasuk apa yang diperintahkan Allah dan RasulNya. 


Begitu juga percampuran dengan mereka dalam menunaikan haji, dalam peperangan melawan orang-orang kafir dan Khawarij, meskipun pemimpin-pemimpin yang memerintahkannya dari kalangan orang-orang yang fajir, meskipun terdapat di dalam kalangan jemaah tersebut orang-orang yang fajir (pelaku dosa). Begitu juga perhimpunan-perhimpunan yang dapat menambahkan keimanan seorang hamba: sama ada yang mendatangkan keuntungan dengannya mahupun untuk mendapatkan manfaat darinya dan seterusnya. 


Dan tidak boleh tidak seorang hamba mestilah memiliki waktu-waktu untuk bersendirian dengan dirinya, dalam doanya, zikirnya, solatnya, tafakkurnya, muhasabah dirinya dan dalam memperbaiki hatinya. Selagimana dia mengkhususkan dirinya dari perkara-perkara yang tiada kesyirikan padanya selainNya maka dia perlu untuk bersendirian sekalipun di dalam rumahnya sendiri. Sebagaimana kata Imam Towus: "Sebaik-baik tempat bertapa seseorang adalah rumahnya, dia menahan diri di dalamnya pada penglihatan dan lisannya, dan juga meskipun pada selain rumahnya." 


Maka memilih bergaul/bercampur secara mutlak adalah salah, dan memilih bersendirian secara mutlak juga salah. Ia bergantung pada kadar yang dikehendaki ke atasnya oleh setiap manusia dari bergaul dan bersendirian. Manakah (antara bergaul dan bersendirian) yang lebih aslah (lebih memperbaiki) padanya pada setiap keadaan: maka ini memerlukan kepada pemerhatian secara khusus (mendalam) sebagaimana tidak dijelaskan." (Majmuk Al-Fatawa 10/425)


Berkata Syeikh Ibnu Uthaimin rahimahullah :


العزلة خير إذا كان في الخلطة شر، أما إذا لم يكن في الخلطة شر؛ فالاختلاط بالناس أفضل 


Beruzlah (bersendirian) lebih baik apabila jika dalam pergaulannya itu buruk, adapun jika tidak terdapat keburukan dalam dia bergaul, maka bergaul dengan manusia itu lebih afdhal (utama). (Syarah Riyadhus Shalihin 3/72)


______________________

Al-MuwahhidunMy Channel

Artikel-artikel Islam, audio dan video bermanfaat berasaskan Manhaj Ahli Tauhid dan Salafus Soleh


al-muwahhidun.blogspot.my

telegram.me/almuwahhidunmy

fb.com/almuwahhidunmy

instagram.com/almuwahhidunmy

twiter.com/almuwahhidunmy

𝗣𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗳𝗮𝘀𝗶𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗲𝗺𝗮𝗿𝗶 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶𝗻 𝘄𝘂𝗷𝘂𝗱 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗵𝗮𝗺𝗽𝗶𝗿 𝘀𝗲𝘁𝗶𝗮𝗽 𝘇𝗮𝗺𝗮𝗻

Tulisan: Su Han Wen Shu Sumber: Facebook   𝗣𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗳𝗮𝘀𝗶𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗲𝗺𝗮𝗿𝗶 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶𝗻 ...