Isnin, 29 Julai 2013

Sudahkah Kita Menghafal Nama-Nama Anak Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam?

 Gambar Rajah: Anak-Anak Nabi

Anak-anak Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ada 7 orang semuanya. 3 lelaki dan 4 perempuan. Seluruhnya berasal dari Khadijah binti Khuwailid kecuali Ibrahim yang berasal dari Mariah Al-Qibtiyyah. Anak-anak baginda adalah:

(1) Al-Qasim. Baginda shallallahu 'alaihi wasallam diberi kuniyah (gelaran) Abu Al-Qasim sempena nama anak sulung baginda.

(2) Zainab.

(3) Ruqayyah.

(4) Ummu Kultsum, dan

(5) Fatimah.

Setelah baginda shallallahu 'alaihi wasallam di angkat menjadi Nabi, maka baginda dikurniakan Abdullah. Abdullah juga disebut sebagai At-Toyyib At-Tohir kerana dilahirkan dalam Islam. Terdapat riwayat yang mengatakan namanya adalah Tohir, bukan Toyyib. Inilah pendapat yang disahihkan oleh sebahagian ulama.

Adapun anak baginda yang bernama Ibrahim dilahirkan di Madinah iaitu pada tahun ke-8 setelah hijrah. Ibrahim meninggal dunia setelah berumur 1 tahun 10 bulan. Oleh sebab itu, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Akan ada wanita yang menyusukannya di Syurga." (HR. Bukhari dan Muslim)

Semua anak-anak baginda meninggal dunia sebelum baginda wafat kecuali Fatimah radhiallahu 'anha yang meninggal dunia pada beberapa waktu selepas kewafatan baginda. Ada pendapat yang mengatakan 6 bulan selepas baginda wafat, menurut riwayat yang masyhur (Riwayat Bukhari dan Muslim). Ada yang mengatakan 8 bulan, dalam riwayat lain 70 hari. Ada yang menyebut 75 hari. Ada yang mengatakn 3 bulan dan ada riwayat yang mengatakan 100 hari. Dan ada juga riwayat-riwayat yang menyebutkan selain itu.

Ketika Fatimah meninggal dunia, Saidina 'Ali radhiallahu 'anhu yang mensolatkan jenazahnya. Diriwayatkan bahawa Ali, 'Abbas dan Asma` binti Umais, isteri kepada Abu Bakar As-Siddiq serta Salma Ummu Raafie', yang merupakan bidan yang membantu kelahiran Fatimah adalah orang-orang yang memandikan Fatimah. Menurut Ibnu Katsir riwayat ini sahih di dalam kitabnya Al-Fusul fi Sirah Ar-Rasul.

Demikianlah sekilas, berkenaan anak-anak baginda shallallahu 'alaihi wasallam yang perlu kita ketahui selain mengetahui syariat yang baginda bawa. Pada hari ini, kebanyakan orang lebih kenal artis, riwayat hidup mereka, anak-anak mereka, atau kisah kahwin cerai mereka. Namun kisah Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam yang merupakan Nabi terakhir, siapakah isteri-isteri dan anak-anak baginda kita tidak ingat sedikit pun kecuali ketika tadika. Itupun hanyalah dari lagu-lagu nasyid yang diajarkan hanya sebagai hiburan pada waktu itu. Apabila meningkat dewasa, sirah serta nama-nama mereka habis luput semuanya dari ingatan. 

Ditulis oleh:
Mohd Safwan bin Mohd Rusydi
Indah Permai, Kota Kinabalu  

* (Rujukan: Al-Fusul fi Sirah Ar-Rasul karya Al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah. Beliau lahir pada tahun 701 Hijrah dan wafat pada tahun 774 Hijrah).

๐—ฃ๐—ฒ๐—บ๐—ถ๐—บ๐—ฝ๐—ถ๐—ป ๐—ณ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ธ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฐ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—›๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ถ๐—ป ๐˜„๐˜‚๐—ท๐˜‚๐—ฑ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ต๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ถ๐—ฟ ๐˜€๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ฎ๐—ฝ ๐˜‡๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ป

Tulisan: Su Han Wen Shu Sumber: Facebook   ๐—ฃ๐—ฒ๐—บ๐—ถ๐—บ๐—ฝ๐—ถ๐—ป ๐—ณ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ธ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฐ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—›๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ถ๐—ป ...